آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

حمدالله محب:

تا پاکستان نخواهد طالبان صلح کرده نمی‌توانند/ دیدار خلیلزاد با رییس جمهور در مورد صلح نبود

مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که طرح صلح حکومت تمام موارد رسیدن به یک صلح پایدار را مد نظر داشته و این طرح با شرکای بین‌المللی نیز شریک ساخته شده است. او همچنان گفت که دیدار خلیلزاد با رییس جمهور در مورد روند صلح نبود.

مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که طرح صلح حکومت تمام موارد رسیدن به یک صلح پایدار را مد نظر داشته و این طرح با شرکای بین‌المللی نیز شریک ساخته شده است. او همچنان گفت که دیدار خلیلزاد با رییس جمهور در مورد روند صلح نبود.
به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور که در یک نشست خبری، امروز سه شنبه(۷عقرب) صحبت می‌کرد، در مورد روند صلح، طرح صلح حکومت، وضعیت جنگ، نشست پکن و مسایل جاری امنیتی سخن گفت.
محب در مورد روند صلح گفت: ما خواهان قطع رابطه طالبان با کشورهای ديگر و شبکه‌های استخباراتی هستيم. آنان بايد اين رابطه را واضح نمايند و يک آتش‌بس يک‌ماهه را بپذيرند که فهميده شود از خونريزی دست کشيده‌اند و کشتار مردم بی‌دفاع را متوقف می‌کنند.
محب افزود: طالبان بايد وضاحت روابط شان را با کشورها، شبکه‌های قاچاق و شبکه‌های جرمی بدهند. تا زماني که پاکستان حمايت اين گروه را توقف ندهند، مذاکرات و صلح نتيجه نمی‌دهد. صلح بايد دوامدار و با ثبات باشد.
مشاور امنیت ملی همچنان در مورد وضعیت رهبران طالبان و ماهیت جنگ این گروه تصریح کرد که رهبران گروه طالبان در قاچاق مواد مخدر دست داشته و ماهیت جنگ آنان نه عقیدتی که بر سر مسایل اقتصادی و منابع مالی است. طالبان در جاهایی بیشتر فعال هستند که عاید موجود باشد.
مشاور امنيت ملی همچنان در مورد سفر خلیلزاد به کابل و دیدار با رییس جمهور غنی افزود:سفر زلمی خليلزاد در مورد صلح نبوده، بلکه برای صحبت‌ها در مورد دو تن از استادان دانشگاه امريکايی بوده. اين استادان بالای ما حق دارند، چون جوانان ما را آموزش می‌دادند. ما در اين مورد آماده همکاری هستيم. آنان بايد رها شوند و در اين مورد کار جريان دارد.
او گفت که وضعیت کنونی حکومت نسبت به طالبان خیلی بهتر است و طالبان به جز مذاکره با حکومت و پذیرفتن روند صلح راه دیگر ندارند.
آقای محب در مورد نشست چین اظهار کرد که این یک نشست بین‌الافغانی است نه مذاکره، به خاطر انتخابات به تعویق افتاده و حکومت افغانستان از آن حمایت می‌کند.
محب همچنان در مورد طرح صلح حکومت افزود که این طرح با شرکای بین‌المللی کشور شریک ساخته شده و مورد استقبال آنان نیز قرار گرفته است.
او گفت که امریکا در پرنسیب از این طرح استقبال کرده و اتحادیه اروپا آن را کامل پذیرفته و اعلام همکاری نموده است. به گفته آقای محب، اشتراک کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان مهم است.
با این همه، هنوز معلوم نیست که دور جدید مذاکرات میان امریکا و طالبان چه وقت آغاز خواهد شد و آیا این گروه حاضر خواهد شد که با کابل به صورت مستقیم مذاکره کند یا خیر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا