آخرین اخباراقتصاد و توسعه

تا یک سال مرحله اول پروژه«تاپی» در افغانستان تکمیل می‌شود

وزارت معادن و پترولیم کشور اعلام کرد که اجرای مرحله اول پروژه انتقال گاز ترکمنستان به هند و پاکستان از راه افغانستان (تاپی) تا یک سال دیگر تکمیل خواهد شد.
مرحله اول شامل بخش‌های تامین امنیت پروژه، موافقتنامه‌ها، طرح و دیزاین، مطالعات محیط زیستی و اجتماعی، مین‌روبی، ارزیابی جزئیات مسیر و استملاک زمین‌های مسیر عبور خط لوله گاز است که در مدت یک سال تکمیل می‎شود.
توافقنامه اجرای مرحله اول این پروژه از مسیر افغانستان، روز سه‌شنبه (سوم حوت) در ارگ ریاست‌جمهوری با حضور محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور امضا شد.
این تفاهمنامه میان یک شرکت خارجی به نام«آی.ال.اف» و شرکت ملی گاز کشور امضا شد.
غزال حبیب‌یار صافی، سرپرست وزارت معادن و پترولیم کشور در این مراسم گفت که کابل برای اجرای این پروژه آمادگی کامل دارد و برخی از برنامه‌های ظرفیت‌سازی را از قبل آغاز کرده‌ است.
خانم صافی افزود که این وزارت برای اجرای مرحله اول این پروژه با وزارت‌های داخله، دفاع، انرژی و آب، ریاست اراضی و اداره خط آهن کشور هماهنگی لازم را کرده و برای اجرای آن آماده است.
سرپرست وزارت معادن و پترولیم کشور گفت که پروژه تاپی افغانستان را به دهلیز مهم اقتصادی و تجاری مبدل و برای هزاران نفر زمینه کار را فراهم خواهد کرد.
خانم صافی گفت که مرحله دوم پروژه تاپی سه سال زمان خواهد برد و هزینه اجرای هر دو مرحله در داخل افغانستان ۴.۷ میلیارد دالر هزینه دارد.
انتظار می‌رود که این پروژه ۱۰میلیارد دالری تا سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری سپرده شود؛ پروژه‌ای که افغانستان سالانه ۴۰۰ میلیون دالر از آن بهره خواهد برد.
ناامنی مهمترین چالش در مسیر اجرای این پروژه عنوان شده، ولی دولت گفته که بر آن غلبه خواهد کرد.
این خط لوله ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد. این پروژه برای هر ۴ کشور شریک در این طرح سودآور است، مخصوصاً برای ترکمنستان که سال‌هاست دنبال مشتری است.
لوله انتقال گاز تاپی حدود ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان که از ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد.
کار عملی اجرای پروژه تاپی توسط رهبران افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان در دسمبر ۲۰۱۵ میلادی رسماً در ترکمنستان آغاز شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا