آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تبارشناسی منتقدان نشست مسكو

این دسته ها مخالف نشست مسكو استند؛ زیرا می‌دانند كه با توافق صلح، قدرت فردی شان در خطر خواهد افتاد. این دسته فعال‌تر از بقیه‌اند و با استفاده از امكانات دولتی، همه روزه ١٦ ساعت برای سبوتاژ پروسه صلح تلاش می‌كنند

نشست مسكو موفقانه پایان یافت. دستاورد این نشست هر چیز دیگری كه باشد اما مهمترین آن احضار طالبان بر سر میز مذاكره و گفت‌وگو است. این دستاوردی اندكی است، گروهی كه از بدو ظهور خود تا امروز فقط با زبان گلوله سخن گفته است، برای نخستین بار مطالبات شان را از راه گفت‌وگو و مذاكره دنبال می‌كنند.
می دانم كه نشست مسكو مخالفان خود را نیز دارد.
منتقدان نشست مسكو اگر چه كوشش می‌كنند با نقاب ملی‌گرایی و زیر عنوان پاسداری از دستاوردهای ١٨ سال اخیر، اشتراک كنندگان این نشست را متهم به دولت‌ستیزی و خیانت كنند، اما اگر نقاب را از چهره شان برافكنیم دیده خواهد شد كه اكثریت منتقدان در یكی از گروه‌های زیر قابل دسته بندی‌اند:

  1. اقتدارگرایان: این دسته مخالف نشست مسكو استند؛ زیرا می‌دانند كه با توافق صلح، قدرت فردی شان در خطر خواهد افتاد. در این دسته، غنی و امثالش قرار دارد. این دسته فعال‌تر از بقیه‌اند و با استفاده از امكانات دولتی، همه روزه ١٦ ساعت برای سبوتاژ پروسه صلح تلاش می‌كنند.
  2. اجیران دهلی جدید: این دسته، مخالف نشست مسكو هستند؛ زیرا از دهلی جدید دستور مخالفت دریافت كرده‌اند. در رأس این دسته، امرالله صالح قرار دارد. این‌ها با نقاب ملی‌گرایی اداهای پاكستان‌ستیزی در می‌آورند، در حالی كه همگان می‌دانند از كدام آخور تغذیه می‌نمایند.
  3. برخی تكت‌های انتخاباتی: این دسته اغلب از حضور فعال سران تیم صلح و اعتدال در نشست مسكو می‌هراسند. زیرا می‌دانند كه در صورت توافق صلح، سران تیم صلح و اعتدال حرف نخست را به نمایندگی از افغانستان خواهند زد. تیم صلح و اعتدال، تیمی است كه اكثریت چهره‌های شاخص و پرنفوذ افغانستان را در خود جا داده است؛ چهره‌هایی كه طرف اصلی طالبان در مذاكرات صلح نیز خوانده می‌شوند.
  4. طرفداران دستاوردهای جدید: این دسته با نشست مسكو مخالفت می‌كنند؛ زیرا نگران دستاوردهای ١٨ سال اخیرند. این دسته، شامل تعدادی از نسل نو می‌شود كه با ذهنیت دمكراتیک بار آمده‌اند. این دسته متاسفانه یا در خلای معلوماتی قرار داشته یا تحت تاثیر تبلیغات دسته‌های اولی قرار گرفته‌اند.
    پیشنهاد:
    پیشنهادی كه من برای موافقان برگزاری نشست مسكو دارم این است كه مخاطبان خود در شبكه‌های مجازی را با همین دسته‌بندی‌ها شناسایی كنند و با هر كدام مناسب حال شان صحبت نمایند.
    موافقان نشست مسكو باید مخاطب اصلی شان دسته اخیر باشد. دسته اخیر، نسل دمكرات و آزاده این سرزمین است. باید برای این دسته تفهیم شود كه تحت تاثیر تبلیغات ناسالم نروند و ضمن تاكید بر لزوم پاسداری از دستاوردهای ١٨ سال اخیر، برای صلح نیز تلاش نمایند.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا