آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تبعات غیبت حکومت در روند صلح

دیده می‌شود که در افغانستان، حلقات سیاسی و ریاست جمهوری در مورد پروسه صلح حرف و حدیث متفاوت دارند.

روند گفت‏‌وگو‏های صلح به منظور توافق با گروه طالبان وپایان جنگ در افغانستان به مراحل حساس خود رسیده است.
پنجمین دور از گفت‌‏وگو‏های صلح در دوحه پایختت قطر به شدت جریان دارد. امروز پانزدهمین روزی است که نمایند‏گان گروه طالبان با دپیلمات‏های ایالات متحده امریکا در مورد جنگ افغانستان وپایان آن باهم چانه‏زنی و رای‏زنی می‏کنند.
گزارش‌هایی وجود دارد که قرار است این گفت‏وگو‏ها نتیج مطلوبی در پی داشته باشد. جزییات این گفت‏وگو‏ها به گونه روشن به بیرون درز نکرده است. برخی رسانه‏ها گزارش کرده‏اند که در دور جدید گفت‏وگو‏ها روی خروج نیرو‏های خارجی از افغانستان تاکید شده است.
در این نوشته کوتاه به تبعات غیابت حکومت افغانستان در روند گفت‏وگو‏های صلح پرداخته خواهد شد.
تاکنون حکومت افغانستان در روند گفت‏وگو‏های صلح حضور ندارد و غایب است. گروه طالبان در وصف تاکید‏ها، هنوز حاضر نشده با حکومت افغانستان داخل گفت‏وگو شود.
برای طالبان، حکومت مشروعیت سیاسی و حقوقی ندارد و روی همین علت نمی‏خواهد با کابل گفت‏وگو کند.
ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی از دیر زمانی است که خواهان حضور حکومت در روند صلح هستند. دپیلمات‏های امریکا بارها اعلام کرده‏اند که در روند گفت‏وگوهای صلح تصمیم نهایی را کابل می‏گیرد و آن‌ها تنها نقش کمک کننده دارند.
در پیوند به غیابت حکومت در روند صلح، نگرانی‏هایی به میان آمده است. زنان افغانستان بیشتر از هر آدرس دیگر نگران هستند که مبادا در روند صلح ارزش‏ها و آزادی‏های زنان تهدید شود.
غیابت حکومت در روند صلح، بیشتر از این ممکن است تبعات خطرناکی در پی داشته باشد. دور از انتظار نیست که در عدم حضور حکومت در روند صلح با گروه طالبان توافقاتی صورت بگیرد.
ادامه این روند به طالبان بیشتر روحیه می‏دهد تا در غیاب کابل به چانه‌‏زنی‏های خود ادامه بدهند. از جانب دیگر عدم حضور کابل در میز مذاکره با طالبان، به میزان نگرانی‏ها افزایش ‌می‌دهد.
تا این دم، کشور‏های منطقه بیشتر از افغانستان در پروسه دخیل بوده‏اند. رهبری حکومت بهتر است برای روند گفت‏وگوهای صلح یک اجماع ملی و واقعی را سر وسامان دهد.
نبود این اجماع موجب گردیده است که کشور‏های منطقه بیشتر از کابل در مورد جنگ جاری تصمیم بگیرند. غیبت کابل در روند صلح این معنا را تقویت می‏کند که کابل در روند صلح هیچ گونه نقش ندارد وبه قول معروف« کاره‏‌ای» نیست.
در غیبت حکومت افغانستان در روند صلح، نشست دو روزه مسکو برگزار شد. اگر حکومت در پروسه صلح حضور جدی و معنا‏دار می‏داشت دقیقاً چنین نشستی در مسکو برگزار نمی‏شد.
غیبت کابل در روند صلح به کشور‏های منطقه این جسارت را می‏دهد که آن‌ها در عدم حضور کابل با طالبان رای‏زنی و چانه‏زنی نمایند.
دیده می‏شود که در افغانستان حلقات سیاسی و ریاست جمهوری در مورد پروسه صلح حرف و حدیث متفاوت دارند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا