آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلجهان

تجارب و پیام‌های اندونزیا برای افغانستان؛ چه چیز برای افغانستان مهم است

اندونزیا تجارب تلخی از منازعات داخلی نیز دارد که حاصل دست‌درازی‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است. افغانستان نیز تجربه مشابهی دارد که بیش از چهل سال است گریبان کشور را گرفته و حالا اندونزیا می‌تواند این تجربه را با افغانستان شریک کند که چگونه توانست دربرابر این دست‌اندازی‌ها مقابله کرده و موفق شد دست آنان را از مداخله درامور داخلی شان کوتاه کند.


کشور اندونیزیا در روزگار نه چندان دور، مشابهت‌های بسیاری با افغانستان داشت؛ سابقه اشغال توسط کشورهای خارجی، جنگ‌های داخلی، فساد اداری وسیع و سازمان یافته، ثروت فراوان و فقر گسترده، تجزیه طلبی، مداخلات منطقه‌ای و… اما امروز اندونزیا یکی از کشورهای موفق جهان و ممالک اسلامی است که به سرعت درحال رشد و تبدیل شدن به یک الگو می‌باشد.
مبارزه بافساد اداری:
زمانی اندونزیا یکی از فاسدترین کشورهای جهان بود؛ رشوه‌خوری گسترده در بخش‌های مختلف درحد گسترده رواج داشت، اما درحال حاضر این کشور به صورت قابل ملاحظه‌ای موفق شده که وجهه جهانی خود را درمبارزه با فساد اداری ترمیم کرده و جایگاه بهتری در رده بندی جهانی به دست آورد. افغانستان می‌تواند دربرنامه‌های خود برای مبارزه با فساد اداری از تجارب و اندوخته‌های این کشور استفاده کند.
نبرد موفقانه با افراطگرایی و تروریزم
جنایت تروریستان درجزیره بالی درسال ۲۰۰۲ که در آن بیش از ۲۰۰ تن کشته شد، هنوز هم یک حادثه فراموش نشدنی تلقی می‌شود. اندونزیا بارها شاهد اقدامات وحملات تروریستی بوده، اما موفقیت نیروهای ضد تروریزم این کشور که اکثراً از جانب امریکا آموزش دیده، به خوبی توانسته است امنیت را در هفده هزار جزیره پراکنده با مساحت ۵۰۰۰ هزار کیلومتر، تامین کند و این تجربه گران‌بهایی است که می‌تواند نهادهای امنیتی افغانستان را در مقابله با تروریزم کمک نماید.
اشتغال‌زایی و مبارزه با فقر:
اندونزیا موفق شد در پی اتخاذ یک سلسله برنامه‌های اصلاحی، در دوره دوم حاکمیت سوهارتو، با فقر به خوبی مبارزه کرده و میزان بی‌کاری را در این کشور به شدت تغییر دهد. این کشور در طی مدت زمان حدود بیست سال، مبارزه موفقانه با فقر داشت که این تجارب در کشوری مثل افغانستان هم به دلیل فقر گسترده و هم به خاطر گسترده بودن بی‌کاری، خالی از اثرات مثبت نخواهد بود.
کثرت فرهنگی- قومی و وحدت ملی
در اندونزیا به بیش از ۷۰۰ زبان تکلم می‌شود. بیشتر از ۳۰۰ قوم مختلف با شش دین و مذهب متفاوت درکنار هم زندگی می‌کنند و شعار دولت آن‌ها نیز «اتحاد در عین تفاوت» است. موفقیت این کشور در ایجاد چنین زندگی مسالمت‌آمیز برای افغانستان که دارای اقوام، زبان‌ها و خرده فرهنگ‌های متفاوت می‌باشد، قطعاً نکات آموختنی دارد.
منازعات داخلی به خاطر دخالت‌های خارجی:
اندونزیا تجارب تلخی از منازعات داخلی نیز دارد که حاصل دست‌درازی‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است. افغانستان نیز تجربه مشابهی دارد که بیش از چهل سال است گریبان کشور را گرفته و حالا اندونزیا می‌تواند این تجربه را با افغانستان شریک کند که چگونه توانست دربرابر این دست‌اندازی‌ها مقابله کرده و موفق شد دست آنان را از مداخله درامور داخلی شان کوتاه کند.
رشد اقتصادی:
اندونزیا تجربه عمیق و موثر در رشد اقتصادی دارد؛ این کشور از اواسط دهه ۱۹۹۰ فراز نشیب‌های سخت اقتصادی را پشت سرگذاشت و در نهایت موفق شد که به یک اقتصاد با ثبات و متحرک دست پیدا کند. این کشور می‌تواند تجارب خود برای عبور از بحران‌های اقتصادی ناشی از مشکلاتی چون نا امنی، مداخله خارجی، فقر و… با افغانستان شریک کند.
صلح و ثبات:
اندونزیا با بخشی از مناطق این کشور به مدت بیش از سی سال درگیری داشت و سرانجام موفق شد که به صلح پایدار و دایمی دست پیدا کند. درحال حاضر، این کشور حتی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه جنوب آسیا طرح صلح پایدار ارایه کرده و برای کشورهای جهان، به عنوان یکی از کشورهای شناخته می‌شود که تجارب ارزشمندی در ایجاد صلح دارد. افغانستان دقیقاً به همین تجربه چشم‌دوخته و از این کشور خواسته است که در تامین صلح پایدار کمک کند.
البته موارد دیگری نیز هست مثل تجارب کافی در استفاده از معادن، زراعت، آموزش و تحصیلات، پیشرفت‌های تخنیکی و… که اندونزیا می‌تواند به عنوان یک کشور مسلمان و درعین حال با سرگذشت مشابه افغانستان، دراختیار ما بگذارد
ضيا دانش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا