آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

تجلیل از روز جهانی سواد؛ سطح سواد در افغانستان ۱۰ درصد افزایش یافته است

رسول شهزاد-کابل
خبرگزاری دید: سازمان یونسکو در کابل به مناسبت روز جهانی سواد کارزار سواد آموزی را در سراسر افغانستان راه‌اندازی کرد.


دفتر نمایندگی یونسکو در کابل امروز سه‌شنبه (۱۵ سنبله) در مراسمی که به مناسبت روز جهانی سواد آموزی برگزار شده بود، اعلام کرد که این سازمان کارزار سواد آموزی را در سراسر افغانستان راه‌اندازی کرده است.
پاتریشیا مک فیلپس سرپرست دفتر یونسکو در کابل گفت: آموختن حق هر کس است و تمام شهروندان افغانستان می‌توانند بیاموزند و با سواد شوند.
پاتریشیا همچنان افزود که روز جهانی سوادآموزی روزی است که برای ما یادآوری می‌کند که میلیون‌ها نفر اعم از زنان و‌ مردان در افغانستان از سواد محروم هستند.
رییس دفتر یونسکو در کابل گفت: ما فرصتی داریم که میزان سواد افغان‌ها را رشد بدهیم، رشد تعلیم و تربیه به خودی خود اتفاق نمی‌افتد بلکه با کوشش همگان می‌توان در توسعه افغانستان سهیم باشیم.
وی همچنان گفت که جمعیت با سواد در یک جامعه می‌تواند باعث کاهش فقر اقتصادی و فقر فرهنگی شود و یونسکو با تمام همکاران خود کارزار سواد آموزی را در سراسر افغانستان راه‌اتدازی کرده است.
خانم پاتریشیا علاوه کرد که روز جهانی سوادآموزی برای ما فرصت می‌دهد تا با سواد آموزی برخورد مثبت کنیم و برای جامعه باسواد کوشش کنیم.
در حالی از روز جهانی سواد در افغانستان تجلیل می‌شود که صدها هزار دختر از آموزش محروم اند.
از سویی هم، صدرالدین صدر رییس ارزیابی وزارت معارف گفت: امارت اسلامی برای تعلیم و تربیه ارزش قائل است که وزارت معارف شبانه روزی برای تعلیم و تربیه فرزندان این سرزمین تلاش می‌کند.


وی افزود که بیشتر مکاتب افغانستان ویران و با کمبود تجهیزات روبرو است که باید سازمان‌های مرتبط با تعلیم و تربیه در این عرصه برای ما کمک کنند.
از سوی دیگر، محمد ابراهیم عمری رییس آموزش وزارت معارف گفت: دسترسی به تعلیم و تربیه ضرورت جامعه امروزی است که سرمایه‌گذاری در عرصه تعلیم نقش مهم در ثبات اقتصادی و اجتماعی دارد.
آقای عمری همچنان گفت که طبق آمار یونسکو در چند سال گذشته ۱۰ فیصد آمار بی‌سوادی در افغانستان کاهش داشته است.
نورآقا صدیق‌زی مسئول ارتباطات دفتر یونسکو پیام «هاردی آزولای» رییس عمومی یونسکو را ارایه کرد و در این پیام آمده است که روز جهانی سواد فرصتی برای ارزیابی، پیشرفت، توان و انگیزه‌های ما است تا سواد را به منزله یک حق بنیادی بشری که نقش اساسی در بهبود جوامع دارد تجلیل کنیم.


وی اضافه کرد که یونسکو دستاوردهای مهم داشته که در سال ۱۹۷۹ تنها ۶۸ فیصد از جمعیت جهان خواندن و نوشتن می‌دانستند که این رقم در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۸۶.۷ فیصد رسیده است.
هاردی آزولای در ادامه پیام خود گفته است که هنوز هم ۷۷۱ میلیون جوان و بزرگسال در سراسر جهان از مهارت‌های اولیه سواد برخوردار نیستند که ۶۰ فیصد آنان دختران می‌باشند.


گفتنی است که در افغانستان آمار بی‌سوادی رو به افزایش است‌. بعد از حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان نهادهای آموزشی و تحصیلی کاملاً دگرگون شده و بخش تعلیم و تربیه آسیب‌های جدی دیده است.
با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن طالبان، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم همچنان بسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا