آخرین اخباراجتماعافغانستان

تجلیل از نخستین سالگرد درگذشت سیدحسین انوری در مزارشریف


از نخستین سالگرد درگذشت سید حسین انوری، یکی از رهبران سیاسی و جهادی کشور طی یک همایش مردمی در ولایت بلخ نکوداشت به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاری دید، مراسم تجلیل از نخستین سالگرد درگذشت سید حسین انوری، روز گذشته در شهر مزارشریف با حضور شماری از مقامات سیاسی، دولتی و اقشار مختلف جامعه برگزار شد.
در این مراسم، سید خلیل‌الله انوری، پسر مرحوم انوری و مشاور شورای امنیت ملی کشور، گسترش افراط گرایی را عامل افزایش دامنه جنگ در شمال کشور دانست.
انوری از رهبران سیاسی کشور خواست تا در جهت‌گیری‌های سیاسی شان، هشیار و محتاط باشند تا این جهت‌گیری‌ها سبب دامن زدن به ناامنی و کشتار مردم نشود.
مشاور شورای امنیت ملی کشور همچنان گفت: ضروری است تا از سیاست‌های کلان منطقه‌ای اجتناب نشود، بلکه این سیاست‌ها مدیریت شود.
او ضمن اشاره به گسترش افراط گرایی در شمال به خصوص ولایات کندز و تخار گفت: باید ریشه تمویل اقتصادی تفکر افراطی خشکانیده شود و از سوی دیگر علما، قلم‌ بدستان و نهادهای مدنی در این زمینه حرکت و آگاهی‌دهی کنند.
از سوی دیگر، محمد بشیر توحیدی، معاون ولایت بلخ که به نمایندگی از عطا محمد نور، والی بلخ، در این مراسم صحبت می‌کرد، گفت: مرحوم انوری خواستار ایجاد تغییرات در حکومت بود که تا حدودی این تغییرات به میان آمد .
وی همچنان اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور هرنوع تصمیم‌گیری بدون مشوره و همکاری مجاهدین ناکام خواهد بود.
آقای توحیدی همچنان تاکید کرد: اگر جهان می‌خواهد که افغانستان آرام و مترقی باشد باید از مردم و مجاهدین این کشور کمک بخواهد.
در همین حال، عبدالعلی محمدی، مشاور پیشین رییس‌جمهور در امور حقوقی، کارکردها و خدمات سید حسین انوری را «فراموش‌نشدنی» توصیف کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش، دامن‌زدن به نفاق و تنش‌هاي قومي و سرانجام، تغيير جغرافيای جنگ را نتیجه تماميت‌خواهي و انحصارطلبي در کشور دانست.
سید حسین انوری، رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان بود و در دوران حکومت مجاهدین و حکومت پسا طالبانی در سمت‌های مهم دولتی مانند وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت زراعت، والی کابل و والی هرات ایفای وظیفه نموده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا