آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

تجلیل از هشت ثور در ارگ؛ رهبران سیاسی در عدم اجماع بر روند صلح تاکید کردند

رهبران حکومت وحدت ملی در حالی از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح صحبت می‌کنند که قرار است فردا دوشنبه ( ۹ ثور) لویه جرگه مشورتی صلح با حضور ۳ هزار تن از سراسر کشور در کابل برگزار شود.


از هشتم ثور (بیست و هفتمین سالگرد پیروزی جهاد علیه شوروی وقت) از سوی حکومت در ارگ ریاست جمهوری بزرگداشت شد. در این همایش سخنرانان به رغم دیدگاه‌های متفاوت و گاه کنایه پراکنی علیه هم، بر ضرورت پیشرفت در روند صلح تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی رییس جمهور که به همین مناسبت در این مراسم صحبت می‌کرد، گفت:«پیروزی جهاد افغانستان آسان به‌دست نیامده، ۲۲۰ میلیارد دالر از نگاه مادی، یک و نیم میلیون کشته و میلیون‌ها مهاجر هزینه داشته است. جهاد دستاورد همه مردم افغانستان است.»
رییس جمهور همچنان گفت که یک هیئت از بهترین تاریخ نویسان کشور تعیین شود تا رهبران جهادی را معرفی کنند و از چهره‌هایی چون سیاف و حکمتیار خواست تا خودشان خاطرات‌شان را از جهاد را بنویسند.
وی از داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز خواست تا یاداشت‌های احمد شاه مسعود را با نویسندگان شریک کند.
در ادامه این مراسم، رییس جمهورغنی و سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به برگزاری انتخابات شفاف در کشور تأکید کردند.
آقای غنی گفت که اگر بالای یک نقشه راه، انتخابات و اراده مردم و یک دولت قوی که از یک ملت عظیم نمایندگی کند اجماع نباشد، این روند بار بار به مشکل رو به رو می‌شود.
آقای رییس‌ جمهور در پیوند به گفت‌وگوهای صلح از برگزاری جرگه مشورتی صلح یاد کرد و بر تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغانستان نیز تاکید کرد.
آقای غنی گفت که صلح پایدار و با عزت خواست مردم است و این صلح در یک روز به دست نمی‌آید، اما افزود که نیاز است که واضح شود این صلح از چه راه به‌دست می‌آید.
همچنان در این مراسم محمد سرور دانش معاون دوم ریاست‌ جمهوری طرح‌های ایجاد حکومت موقت و حکومت سرپرست را رد کرد و افزود که هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد؛ زیرا انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات به تعویق انداخته شده است و دولت در آن نقشی ندارد.
از سویی هم، داکترعبدالله عبدالله رییس‌اجرایی از تلاش‌های اخیر جهانی و منطقه‌ای به هدف تأمین صلح و ثبات در کشور قدردانی کرد.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور گفت که تلاش‌های اخیر کشورها به ویژه روسیه، امریکا و چین در تحقق صلح کمک می‌کند، اما فیصله نهایی را خود مردم افغانستان خواهند کرد.
عبدالرب رسول سیاف یکی از چهره‌های جهادی کشور نیز در این مراسم صحبت کرد و بر تلاش‌های فراگیر صلح در کشور تأکید کرد.
آقای سیاف از همه طرف‌ها و جریان‌های سیاسی در کشور خواست تا در زمینه آوردن صلح با طالبان متحد شوند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در این مراسم اشتراک داشت و گفت که کشورهای همسایه به شمول روسیه و چین انتظار دارند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مسئولانه باشد.
رهبران حکومت وحدت ملی در حالی از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح صحبت می‌کنند که قرار است فردا دوشنبه ( ۹ ثور) لویه جرگه مشورتی صلح با حضور ۳ هزار تن از سراسر کشور در کابل برگزار شود.
گفتنی است که هشتم ثور به عنوان روز پیروزی مجاهدین در کشور همه ساله از سوی ارگ ریاست جمهوری بزرگداشت می‌شود.
رسول شهزاد _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا