آخرین اخبارافغانستان

تجلیل باشکوه از عاشورای حسینی در هرات


امروز دهم محرم الحرام مراسم باشکوه عاشورای حسینی با تجمع دسته‌های مختلف سینه‌زنی و عزاداران حسینی در مکان‌های مختلف مذهبی ولایت هرات در فضای کاملا امن برگزا شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد آصف رحیمی، والی هرات که در مراسم باشکوه عزاداری امام حسین (ع) در مسجد جامع بزرگ شهر هرات صحبت می‌کرد، ضمن یادبود از سالروز شهادت امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا و عرض تسلیت، از شهامت و مردانگی آنان یادآور شد.
والی هرات، گفت: امام حسین(ع) به‌خاطر مبارزه با منکرات و تبلیغ امر به معروف، زدودن بدعت‌ها از دین جدشان، قیام و مبارزه کردد.
به‌گفته او، عاشورا و سالروز شهادت سردار جوانان اهل بهشت، تجلی زیبایی‌ها و نهضت ماندگاری است که الگوی مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی برای آزادگان قرار می‌گیرد.
در همین حال، احمد علی جبرییلی، یک‌تن از علمای مشهور شیعه در هرات، ضمن بیان تسلیت به مناسبت منظور، گفت: امام حسین(ع) در آن‌زمان یگانه کسی بود که ظلم و ستم را نپذیرفت و در مقابل بی‌عدالتی مبارزه کرد و اگر امام مبارزه نمی‌کرد امروز وضعیت طوری دیگر می‌بود.
موصوف یادآور شد که امام حسین (ع ) نواده پیامبر خداست و تعلق به شیعه و سنی داشته، بر دل‌های همگان جای دارد.
یه گفته جبرئیلی، دشمنان همیشه کوشش کردند از طریق اختلاف انداختن بین مذاهب به هدف خود برسند، اما این را بدانند که شیعه و سنی در افغانستان به خصوص هرات باهم برادر وار زندگی می‌کنند.
او، از همه مردم خواست تا به اخوت و برادری چنگ بزنند و همدیگرپذیر باشند.
این شخصیت دینی و سیاسی، در هرات، از تلاش‌های نیروهای امنیتی جهت تامین امنیت، اظهار قدردانی کرده، گفت: نیروهای امنیتی همیشه تلاش کردند تا مردم در امنیت زندگی کنند و اینکه نیروهای امنیتی ما به‌خاطر مراسم عاشورا از هیچ‌گونه سعی وتلاش در راستای تامین امنیت دریغ نکرده‌اند، سپاس‌گزاریم.
این در حالی‌ست که مراسم باشکوه عاشورای حسینی امروز با حضور اراکین دولتی و مردمی در شهرک جبرییل هرات، زیارت سید مرتضی علوی نیز در فضای امن برگزار شد.
محی الدین نوری، معاون والی هرات با حضور در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و یارانش، تقدس عاشورا را به همه هویدا خواند.
وی افزود، روز عاشورا قبل از شهادت امام حسین (ع) نیز به خاطر اتفاقات مهم تاریخی مقدس بوده است اما شهادت و ایستادن امام حسین (ع) در مقابل استبداد است که بزرگترین مناسبت و اتفاق مهم این روز است.
به گفته نوری، در جریان سال‌های اخیر به خصوص امسال در شرایط مراسم عاشورای حسینی را برگزار می‌کنیم که دشمنان مسلمانان تمام تلاش شان بر این بوده که در کنار به شهادت رساندن فرزندان دلیر مدافع کشور، در بین مردم تفرقه بیاندازند.
از سوی هم معاون والی هرات، باورمند به ناکامی این پلان است.
آقای نوری در ادامه گفت: باورمندم که با الگوگیری از اهلبیت پیامبر مخصوصا امام حسین(ع) با اتحاد پیش می‌رویم و تمام مراسم‌های دینی و مذهبی ما باشکوه‌تر از گذشته‌ها برگزار می‌شود.
به گفته او، دشمن هرقدر تلاش کند که فاصله ما را زیاد شود اما برعکس ما صف اتحاد مان بیشتر و طولانی‌تر می‌شود.
موصوف خاطرنشان ساخت که ما امتحان خود را دادیم در کنار هم‌ایم و مشت محکم زدیم به دهن دشمنان مان.
معاون والی هرات، نیز از نیروهای امنیتی در سطح کشور مخصوصا هرات جهت تامین امنیت عزاداران حسینی، تقدیر و تشکر کرد.
از سوی‌هم خانم سکینه حسینی، وکیل شورای ولایتی هرات، نیز در این مراسم سخنرانی نموده، هدف قیام عاشورا را دو نکته عنوان نمود.
به گفته خانم حسینی، اولین هدف امام حسین (ع) مبارزه با فساد بود و دومین هدف و پیام این قیام یکجای فعالیت کردن زنان و مردان برای اصلاح جامعه بود.
موصوف، نقش زینب (س) را در قیام عاشورا حیاتی خوانده و گفت: جامعه به فعالیت زنان توانمند نیز نیازمند است.
گفتنی است که همه‌ساله مراسم عاشورای حسینی در هرات، در مکان‌های مختلف مذهبی به گونه باشکوه برگزار گردیده و باشندگان این ولایت در این روز به خیرات و نذورات نیز می‌پردازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا