آخرین اخبارافغانستانپاکستانتحلیلخبر های مهمسیاست

تحلیل نبیل از سفر جنرال منیر به امریکا: پاکستان به دنبال چراغ سبز امریکا در مواجهه با طا-لبان است

خبرگزاری دید: در واکنش به سفر جنرال عاصم منیر رییس ستاد ارتش پاکستان به امریکا، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی نظام اسبق می‌گوید که پاکستان در شرایط بد اقتصادی و سیاسی قرار دارد و آقای منیر به دنبال چراغ سبز امریکا در مواجهه با طا-لبان است.

رحمت‌الله نبیل روز گذشته (جمعه ۲۵قوس) هشدار داده است: «گمانه‌زنی در مورد عملیات نظامی در مقیاس بزرگ در وزیرستان و سایر مناطق به قصد فشار بر رژیم طا-لبان هزینه مالی بالایی را به همراه خواهد داشت، وجود دارد». 

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان هم‌چنان با اشاره به عمليات ضرب العزب سال‌هاى ٢۰۱۴ که به گفته‌ او با هزينه بسيار بلندی بيش‌تر از يک میليارد دالر هزينه که قسمت بزرگ آن توسط امريكا تمويل شده بود، تاکید کرده است این حمله همانند این عملیات برای پاكستان هزينه دو چند خواهد داشت. به باور او در اين شرايط اقتصادى براى پاكستان دشوار به نظر مي‌رسد تا اين هزينه را به تنهايى بر دوش بكشد. 

نبیل اضافه کرد: «پاكستان با چراغ سبز نشان دادن  ایالات متحده، احتمالاً برای ترساندن طا-لبان پاکستان ممکن است حمله‌های هوایی هدف‌مند یا حمله‌های هواپیماهای بدون سرنشین در قسمت هايى از وزيرستان و يا هم در داخل خاک افغانستان انجام دهد، اما اين عمل‌كرد شان نه تنها موثر واقع نخواهد شد ‏بلكه باعث تقويه و متحد شدن نيرو هاى مخالف پاكستان خواهد گرديد».

نام‌برده هم‌چنان تصریح کرد که با توجه به بحران کنونی سیاست خارجی که ایالات متحده در رابطه با اوکراین و غزه با آن مواجه است، بعید است که آن‌ها درگیری سوم را در طول یک سال انتخابات تایید کنند و یا درگیر آن شوند.

با این حال به گفته او، پاکستان «مار‌های خوش خط و خالى» را که با دست خود بزرگ کرده است، تنها مانده است. وی با اظهار این‌که آیا پاكستان تسلیم جذابیت خزنده این مار‌ها خواهد شد و در پوست های آن‌ها آرامش خواهد یافت؟ یا با ذات آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد؟ افزود: هیچ راه فراری آسان، هیچ پادزهری برای این عذاب عجیب وجود ندارد.

به عقیده رحمت‌الله نبیل، با توجه به شرایط کنونی دولت بایدن ‏در حال حاضر، دست ایالات متحده با این درگیری‌های مداوم  در غزه و اوکراین و هم‌چنین مسائل داخلی مانند انتخابات، پر است. علاوه بر این، پاکستان و مسائل آن در حال حاضر برای امریکا از اولویت نسبتاً پایینی برخوردار است.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان خاطر نشان کرد این میزان پایین به این دلیل است که ارتش ایالات متحده دیگر ‏به مسیرهای تدارکاتی از طریق پاکستان برای عملیات خود در افغانستان متکی نیست. و علاوه بر این، امریکا در حال توسعه روابط نزدیک‌تر و راهبردى با هند است و نمی‌خواهد این رابطه را در این مرحله بر هم بزند.

این واکنش در حالی‌ست که وزارت دفاع ایالات متحده هفته گذشته در بیانیه‌ای از دیدار لوید آستین وزیر دفاع این کشور با عاصم منیر رییس ستاد ارتش پاکستان در پنتاگون خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا