آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهزنان

تحمیل ۱ میلیارد دالر خسارت به اقتصاد کشور در اثر ممنوعیت زنان از مشاغل

خبرگزاری دید: برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد می‌گوید که ممنوعیت زنان به عنوان نیروی کار در افغانستان از سوی طا-لبان می‌تواند ۱ میلیارد دالر روی اقتصاد این کشور هزینه بگذارد.

برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی گفته است که اقدام طا-لبان برای محدود کردن زنان از کار کردن می‌تواند روی اقتصاد افغانستان یک میلیارد دالر یا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی خسارت وارد کند.
گزارش سازمان ملل از اقتصاد افغانستان تصویری ارایه می‌کند که با تورم فزاینده و بحران نقدینگی مداوم مواجه است. زنان ۲۰ درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و ممانعت آن‌ها از کار می‌تواند نیم میلیارد دالر از مصارف خانوار را به تنهایی کاهش دهد.
عبدالله الدرداری رییس UNDP گفته است: من می‌خواهم خیلی واضح بگویم که بدون مشارکت زنان، اقتصاد افغانستان بهبودی کامل ندارد. نتایج اولیه ما نشان می‌دهد که سهم زنان تحصیل‌کرده در بهره‌وری افغانستان بیشتر از مردان با سطح تحصیلات مشابه است.
گزارش این نهاد بین‌المللی بیان می‌دارد که محدود‌کردن زنان از زندگی اجتماعی، از جمله اشتغال، به عدم اطمینان بیشتر افغانستان می‌افزاید، زیرا این کشور با توقف ناگهانی کمک‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند که ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۸۰ درصد هزینه‌های بودجه را شامل می‌شد.
گزارش می‌افزاید که تولید ناخالص داخلی این کشور ظرف یک سال ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و ممکن در سال آینده ۳۰ درصد کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا