آخرین اخبارجهانسیاست

تحولات منطقه‌ای؛ امضای ۱۴ سند همکاری میان ایران و قطر در سفر رییسی به دوحه

خبرگزاری دید: با سفر سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به دوحه پایتخت قطر برای اشتراک در نشست «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» ۱۴ سند همکاری میان تهران و دوحه امضا شده است.

تحولات
به نقل از یورونیوز، این سفر که همزمان با بحران روسیه و غرب بر سر اوکراین و برگزاری مذاکرات هسته‌ای در ویانا انجام شد، اولین سفر رییسی به یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس از زمان رسیدن او به مقام ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود.
آقای رییسی در اولین روز سفر و در حالی که وزرای خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران او را همراهی می‌کردند، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار کرد.
بنا بر اعلام رسانه‌های ایران، با حضور دو مقام عالی ۱۴ سند همکاری بین دو کشور در موضوعات هواپیمایی، تجاری، کشتیرانی، رادیو و تلویزیون، سیاست خارجی، برق همچنین در موضوعات فرهنگی و آموزشی امضا شد.
قطر از متحدان نزدیک ایالات متحده در منطقه خلیج فارس است و همزمان منافع مشترکی نیز با ایران در بخش گاز دارد و از مذاکرات هسته‌ای جاری در ویانا، پایتخت اتریش حمایت کرده است.
ابراهیم رییسی در جریان دیدار روز دوشنبه خود با امیر قطر، با اشاره به مذاکرات ویانا گفت: «ایالات متحده باید تمایل خود را برای لغو تحریم‌های اصلی نشان دهد. برای دستیابی به توافق، ضروری است که درباره حفظ منافع مردم ایران به ویژه لغو تحریم‌ها اطمینان یابیم و در این باره تضمین‌های معتبری داده شود».
دیدار رییسی از قطر در حالی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد در موضوع حساس مذاکرت هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان، دوحه نقش یک میانجی پشت صحنه را بازی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا