آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاگزارش

مجددی:

تخطی خبرنگاران از مجرای کمیسیون تخطی رسانه‌ای بررسی شود

رسول شهزاد- کابل

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعاتT اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان از این روز با حضور ده‌ها تن از مسئولان رسانه‌ها، خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگاران تجلیل کرد.

حجت الله مجددی رییس اتحادیه آزاد ژورنالیستان

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان امروز چهارشنبه ( ۱۳ ثور) به مناسبت سوم می روز جهانی آزادی مطبوعات برنامه‌ای را به همین منظور با حضور نمایندگان رسانه‌ها، نهادهای حامی خبرنگار و خبرنگاران در کابل برگزار کرد.

حجت الله مجددی رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان گفت: روز سوم می در طول سی سال به شکل‌های مختلف به شمول افغانستان برنامه‌های گوناگون گرفته شده است و از طرف یونسکو پایه گذاری شده است.

آقای مجددی افزود که بعد از سقوط نظام جمهوریت ۶۰۱ رسانه فعال بود، در دوران امارت ۲۲۵ رسانه بسته شده و ۱۲ هزار کارمند رسانه‌ای بیکار شده و ۱ هزار تن افغانستان را ترک کرده و ۲۸۰۰ زن فعلاً در رسانه‌های افغانستان کار می‌کند. همچنان ۲ رسانه دوباره فعال شده و ۵ رسانه تازه تاسیس است ۴ هزار کارمند فعلاً کار می‌کنند و ۲ هزار ایشان معاش نسبی دارند که مخارج روزانه شان را هم بس نمی‌کند.

مجددی افزود که وی در  نشست‌های بین‌المللی حضور داشته و نهادهای بین‌المللی حامی رسانه تعهد کردند که در حل مشکل معاشات خبرنگاران کار کنند.

وی گفت: در مورد دسترسی به اطلاعات، سخنگویان امارت اسلامی فعلاً همکاری ندارند و مشکل عدم دسترسی به اطلاعات تاثیر بد می‌گذارد و منجر به بسته شدن رسانه‌ها می‌شود.

این در حالی است که بعد روی کار آمدن دوباره طا-لبان، ده‌ها رسانه تعطیل و هزاران خبرنگار بیکار شده، صدها خبرنگار گشور را ترک‌کردند.

آقای مجددی افزود که وضعیت امنیتی رسانه‌ها با آمدن امارت بهتر شده ولی ۱۲۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که بیشترین این خشونت از سوی نیروهای امنیتی بوده است.

وی افزود که مشکلات خبرنگاران باید از مجرای کمیسیون تخطی رسانه ها پیگیری شود و اگر خبرنگاری تخطی می‌کند باید از طریق این کمیسیون مورد پیگرد قرار بگیرد.

از سویی هم، حشمت الله ناصری معاون مرکز رسانه‌های حکومت گفت: مرکز رسانه‌های حگومت یک پل میان رسانه‌ها و حکومت است که از بدو تاسیس در راستای ارائه دستاورد های وزارت خانه ها کار کرده است.

وی از رسانه ها خواست که واقعیت‌های جامعه را انعکاس بدهند تا کشور پیشرفت کند.

از سویی هم، بینظیر بکتاش یکی از خبرنگاران کشور گفت: از روز سوم می در حالی تجلیل می‌شود که خبرنگاران در افغانستان آزاد نیست.

بینظیر بکتاش – خبرنگار

خانم بکتاش افزود که خبرنگاران با خشونت های فراوان در طی این دو سال روبرو بوده‌‌اند. وی از امارت اسلامی خواست که انتقاد پذیر باشد.

گفتنی است که از سوم‌ می روز جهانی آزادی مطبوعات همه ساله در افغانستان از سوی خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگار تجلیل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا