آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

تخفیف ۴۵ میلیون دالری ازبیکستان در انتقال برق برای افغانستان

نخست‌وزیر ازبیکستان در سفری به ولایت بلخ و در دیدار با رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، گفته است که کشورش در انتقال لین برق به افغانستان، ۴۵ میلیون دالر تخفیف می‌دهد.

نخست‌وزیر ازبیکستان در سفری به ولایت بلخ و در دیدار با رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، گفته است که کشورش در انتقال لین برق به افغانستان، ۴۵ میلیون دالر تخفیف می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دید، ریاست اجرایی روز دوشنبه دهم سرطان، با نشر خبرنامه‌ای گفته است که داکترعبدالله با عبدالله عارف‌اف نخست‌وزیر ازبیکستان، در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ دیدار کرده است.
به نقل از خبرنامه، نخست‌وزیر ازبیکستان در دیدار با رییس اجرایی گفته است که انتقال برق از سرخان ازبیکستان تا پلخمری که نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد، ۱۱۰ میلیون دالر هزینه نیاز دارد و ازبیکستان ۴۵ میلیون دالر آن را به افغانستان تخفیف می‌دهد.
او هم‌‎چنان گفته است که ازبیکستان روابط تجاری و اقتصادی خوبی با افغانستان دارد و تلاش می‌کند تا این روابط گسترش پیدا کند. از جانب دیگر، عبدالله عارف‌اف به هدف افتتاح نمایشگاه تجارتی صنایع کشورش به شهر مزارشریف آمده است.
او در دیدار با داکتر عبدالله گفته است که طرح برگزاری این نمایشگاه نیز برای جلب توجه سرمایه‌گذاران افغانستانی به ازبیکستان و گسترش روابط دوجانبه روی دست گرفته شده است. به گفته او، ازبیکستان آماده است در بخش‌های مختلف از جمله در بخش زراعت، تجارت، برق، خط آهن و گاز سرمایه‌گذاری کند و با افغانستان همکاری نزدیک داشته باشد و در همین راستا خواهان ایجاد سهولت در روابط تجاری دوجانبه است.
از جانب دیگر، عبدالله در این دیدار روابطه دو‌جانبه افغانستان و ازبیکستان را در عرصه‌های مختلف از جمله در بخش صنعت پردستاورد توصیف کرده و گفته است که این روابط تأثیر مثبت بر اقتصاد منطقه داشته است.
رییس اجرایی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی که میان افغانستان و ازبیکستان به امضا رسیده‌، گفته است که زمان تطبیق این موافقت‌نامه‌ها فرا رسیده و گام‌های عملی در این مورد باید برداشته شود.
به نقل از خبرنامه، ریس اجرایی افزوده است: «سطح تجارت میان دو کشور خوب است، اما ظرفیت‌های بازرگانی بیش‌تری وجود دارد تا سطح تعاملات اقتصادی افزایش یابد. امید است با فرصتی که برای سرمایه‌گذاران هر دو کشور فراهم می‌شود، همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو طرف افزایش یابد.»
به گفته رییس اجرایی، هرچند میزان واردات افغانستان بالا است، اما تلاش حکومت افغانستان این است تا توازن میان صادرات و واردات بین دو کشور برقرار شود. او برای رسیدن به این هدف، خواهان همکاری ازبیکستان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا