آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تداوم توطیه و انحصار؛ سریال حذف از شمال به جنوب رفت

به‌ نظر می‌رسد ارگ، در تصمیم خود برای حذف مخالفین و منتقدین، مصمم بوده و حتی قومیت نیز نمی‌تواند باعث در امان ماندن منتقدین شود. اکنون بعد از شمال نوبت به قندهار رسیده است.


یکی از موضوعات داغ رسانه‌ای این روزهای افغانستان، بحث در مورد برخورد ارگ با منتقدین خود است. برخی کارشناسان حکومت را به انحصارگرایی قدرت محکوم کردند و برخی نیز اظهار داشتند که دولت، هرآن‌که را در برابرش تسلیم باشد انتخاب می‌کند.
جریان‌های اخیر افغانستان نیز این ادعا را تأیید و احتمال حذف منتقدین را تشدید کرد. دوستم به ترکیه تبعید شد، محمد محقق به خیانت متهم شد و عطامحمد نور نیز برکنار شد. البته تا هنوز این پروسه ادامه دارد. این اتفاقات در شمال بود.
اما منتقدین حکومت تنها در شمال نیستند بلکه آقای حامد کرزی، به‌عنوان یکی از مخالفین سرسخت ارگ در قندهار وجود دارد. قندهاری که برای پشتون‌ها بسیار حایز اهمیت است و به نوعی کانون قدرت آقای کرزی محسوب می‌شود.
به تازگی اخباری راجع‌ به، برکناری جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار توسط اشرف غنی منتشر شده‌ است. گویا پروسه حذف جدی است. زیرا جنرال عبدالرازق از منتقدین جدی اشرف غنی و ارگ بوده و در نشست قندهار حضور داشت. وی از والی بلخ نیز حمایت کرده و گفته بود: «باقی‌ماندن عطامحمد نور در بلخ یک نیاز است و بلخ ولایت کوچک نیست که هر کسی بتواند آن‌را اداره کند.»
البته واکنش‌ جنرال عبدالرازق نیز قابل توجه است. وی با بیان این مطلب که «نه این حکومت مرا گماشته است و نه این حکومت می‌تواند مرا برکنار کند. من به خواست مردم کندهار آمده‌ام و به خواست مردم کندهار می‌روم.» مخالفت خود را در مقابل این اقدام حکومتی آشکار نمود.
فرمانده پولیس قندهار در ادامه اظهار داشت: «این حکومت، حکومت انتخابی نیست که مکتوب‌ها را به دست مردم بدهد. این یک حکومت ایتلافی است. کارهای حکومت را که ما می‌بینیم، قابل تحمل نیستند.» او با این سخنان مشروعیت حکومت را نیز نفی کرد.
به‌ نظر می‌رسد ارگ، در تصمیم خود برای حذف مخالفین و منتقدین، مصمم بوده و حتی قومیت نیز نمی‌تواند باعث در امان ماندن منتقدین شود. اکنون بعد از شمال نوبت به قندهار رسیده است.
آنچه در این میان حایز اهمیت است، شتابزدگی ارگ در انجام پروسه حذف می‌باشد. هنوز تقابل با عطامحمد نور روشن نشده و اظهارات والی بلخ تیتر هر روز خبرگزاری‌هاست.
آقای نور در سخنرانی اخیر خود برای مردم کاپیسا، پروان و بدخشان اظهار داشت: «ما مانع پروژه داعش و مانع فساد میلیونی‌ حکومت‌ هستیم…شورای امنیت و امنیت ملی در کوچه سوم (دست چپ) سرک ۱۵ وزیر محمداکبرخان کابل، به افراد ولگرد و اوباش سلاح توزیع می‌کنند، تا امنیت بلخ را برهم بزنند.»
وی در ادامه خطاب به مسئولان گفت: «تو امنیت و شورای امنیت که افراد ولگرد و دوسیه‌دار و جنایت‌کار را جمع می‌کنی و سلاح می‌دهی که یک شهر مانند بلخ را به آشوب بکشانی. تو چه دلیل داری در برابر قانون و ملت که پول بیت‌المال و سلاح کمکی خارجی‌ها را برای ویران کردن شهر مزار توزیع می‌کنی.»
به گزارش رسانه‌ها، آقای نور در نامه‌ای به نمایندگی سازمان ملل متحد، دادستانی کل(لوی سارنوالی) و نهادهای امنیتی نگاشته است: «از هفت روز بدین‌سو روزانه بین ساعت‌های ۱۲ تا ۲:۳۰ پس از چاشت در موترهای نوع سراچه، افرادی به مهمان‌خانه امنیت ملی و انجنیر داوود برده می‌شوند و بر بنیاد معلومات برای هر یک پنجاه‌هزار افغانی داده می‌شود و در این تعمیر برای آنان اسلحه فراهم می‌شود که تعدادی آنان به مزار شریف فرستاده شده و تعداد دیگر در همانجا باقی می‌مانند.»
هرچند اخباری اجمالی درباره مذاکرات میان حزب جمعیت اسلامی و حکومت برای رسیدن به توافق برای حل تنش ارگ با عطامحمد نور، منتشر شده اما هنوز این تنش هنوز حل نشده که ارگ به‌فکر حذف دیگر منتقدین در نقاط دیگر کشور افتاده است. براستی علت این عجله چیست؟
منبع: مطالعات افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا