آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

تداوم عوام‌فریبی ارگ؛ از خون شهدای شنبه‌شب چگونه پاسداری شد؟

روز گذشته با مصرف هزینه‌ای هنگفت کاروان‌های موتر در جاده‌های شهر کابل به‌راه افتاد، بیانیه‌ای سراسر کمپاینی اشرف غنی به خوانش گرفته شد که در آن موضوعاتی گنجانیده شده بود که از باور به‌دور و برای خنده و تأسف نزدیک بود.

در پیوند به حمله خونین بر مراسم عروسی در کابل، محمد اشرف غنی اعلام کرد که به‌خاطر احترام به خون شهدا و قربانیان این رویداد جشن استقلال برگزار نمی‌شود.
ارگ اعلام کرده بود پس از این‌که مردم افغانستان به خصوص کابل شاهد یک فاجعه بسیار اندوهگین بود و جان‌های بسیاری از هموطنان ما از دست رفت، غنی دارالانشأ برگزاری برنامه‌های صدمین سالگرد استرداد استقلال را فرا خواند و به حرمت شهدا، خانواده‌های داغدار و زخمی‌های حادثه، دارالانشأ را هدایت داد که مراسم رسمی قصر دارالامان و جشن استقلال را برای چند روز به تعویق بیندازند.
استقلال پدیده‌ای ملی است که نه مصادره شده می‌تواند و نه شخص و گروهی آن را در انحصار خود گرفته می‌تواند.
اما متأسفانه اشرف غنی با عوام‌فریبی و ادعاهای بلند بالا هیچ علکردی مبنی بر پاسداری از خون شهدای حمله تروریستی شنبه‌شب در قصر عروسی شهر دبی و همدردی با خانواده‌های آنان از خود بروز نداد و برعکس جشن استقلال را بخاطر پیشبرد کمپاین‌های انتخاباتی خود برگزار کرد.
روز گذشته (دوشنبه) که مصادف بود با صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان و قرار بود بزرگداشت از این روز با تعویق چند روزه برگزار شود، اما پرچم افغانستان چنانچه از قبل برنامه‌ریزی شده بود در بلندترین برج جهان «برج خلیفه» در دبی به نمایش درآمد و همچنین پرچم کشور در دو پل استانبول نمایش داده شد. در عین حال روز گذشته با مصرف هزینه‌ای هنگفت کاروان‌های موتر در جاده‌های شهر کابل به‌راه افتاد، بیانیه‌ای سراسر کمپاینی اشرف غنی به خوانش گرفته شد که در آن موضوعاتی گنجانیده شده بود که از باور به‌دور و برای خنده و تأسف نزدیک بود. تا جایی که آقای غنی گفت نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور افزون بر نابودی گروه طالبان و گروه داعش، حامیان آنان را نیز از بین‌می‌برند. سوال اینجاست حکومتی که با حمایت نیرو‌های ناتو نتوانست این گروه را در میدان نبرد شکست دهد، حالا چطور می‌تواند حامیان این گروه را نابود کند که یکی از آنان پاکستان است؟
در ولایات نیز بر اساس برنامه تعیین شده ارگ و فرمان صادر شده از سوی غنی به والی‌ها، محافل و برنامه‌های با شکوه و با هزینه گزاف برگزار شد که متن آن را کمپاین برای اشرف غنی شکل می‌داد.
یکی از باریکی‌های به‌تعویق انداختن جشن استقلال می‌شود گفت که سوءاستفاده دوباره از امکانات دولتی است که به‌خاطر جشن استقلال در نظر گرفته شده بود. بیش از ۳۸۴ میلیون افغانی برای برگزاری جشن استقلال بودجه تعیین شده بود و بدون شک این مبلغ صرف کمپاین‌های انتخاباتی اشرف غنی شده است. و مطمئناً تا چند روز آینده که غنی برای دومین‌بار جشن استقلال را برگزار کند، هزینه آن نیز از پول بیت‌المال و برنامه‌های آن با محوریت کمپاین انتخاباتی غنی خواهد بود.
باید گفت که به‌جای استفاده کمپاینی از جشن استقلال، مطلوب این خواهد بود که به گونه‌ای سیاست کنید که سرنوشت ملت ۳۵ میلیونی ما در اسارت توییت یک رییس جمهور خارجی نباشد.
عملکرد‌های اشرف غنی به خوبی نشان داده که وی از هر طریقی پول بیت‌المال را به نفع شخصی و کمپاین‌های انتخاباتی مصرف کرده است.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا