آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

ترامپ از اختلافات سیاسی افغانستان به دنبال جایزه صلح نوبل بود

برخی منابع مطلع از کاخ سفید فاش کرده‌اند که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به همکارانش «به طور خصوصی» فشار آورده تا نمایشی از ختم جنگ افغانستان ترتیب دهند تا عملی‌شدن قول انتخاباتی‌اش را نشان دهد و «جایزه صلح نوبل باید به او داده شود».


به نقل از بی بی سی، در روزهای اخیر ابعاد تازه‌ای از پشت پرده نارضایتی واشنگتن از حل نشدن اختلافات میان اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رییس اجرایی پیشین افغانستان و معطل ماندن اجرای توافقنامه صلح امریکا و طالبان خبر می‌دهند.
شبکه ان‌‌بی‌سی امریکا روز گذشته فاش کرده که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا دو هفته پیش به طمع به دست آوردن جایزه صلح نوبل، مایک پمپئو وزیر خارجه‌ را با یک اخطار به کابل فرستاد.
دو مقام فعلی و پیشین مطلع به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفتند که آقای ترامپ به طور خصوصی به همکارانش فشار آورده بود که با ترتیب یک نمایش پرآوازه برای او در توافق صلح و ختم جنگ افغانستان، او جایزه صلح نوبل را ببرد.
رییس جمهور امریکا در نوامبر ۲۰۱۹ می‌خواست برخی از رهبران طالبان را به کمپ‌ دیوید دعوت کند که با افزایش حملات طالبان و کشته شدن یک سرباز امریکایی مذاکرات با طالبان را متوقف ساخت.
اما یک مقام ارشد گفته که مشاوران رییس جمهور به او گفتند که صلح افغانستان «یک روند کند، لرزان و زشت» دارد و رییس جمهور نباید با یک توافق شکننده خود را مواجه سازد.
دو روز پیش نیز خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع در واشنگتن خبر داد که کاهش یک میلیاردی کمک‌های امریکا از «بودجه سه ربع سال جاری» نیروهای امنیتی افغانستان، کسر خواهد شد.
بیشتر این کمک برای پرداخت معاش، غذا، سوخت، تجهیزات و زیرساخت‌ها برای حمایت از سربازان ارتش و پولیس مصرف می‌شود.
این مقام‌ها گفتند که ‌آقای ترامپ شخصاً پیام اخطار را قبل از این که مایک پمپئو وارد کابل شود، داده بود.
این مقام‌ها گفتند که دونالد ترامپ از برآورده نشدن انتظاراتش عصبانی است.
سخنگویان کاخ سفید، وزارت خارجه امریکا و مایک پمپئو در این مورد اظهار نظری نکردند.
به گفته مقامات، پومپئو به عبدالله گفته بود که «او باید از غنی حمایت کند.» و پیام رییس جمهور امریکا را رسانده که «تنها یک تیم از کابل» بیاید.


عبدالله عبدالله نیز از جلساتش با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا یاد کرد و گفته بود که پمپئو «به قصد میانجیگری نیامد»، بلکه خواست «برای حل فوری بحران سیاسی جداً تاکید کند». همچنین آقای عبدالله گفت که پمپئو از او و آقای غنی خواسته که خودشان راه‌حل پیدا کنند: «طریق و روش‌اش را به ما گذاشتند».
ان بی سی گزارش می‌دهد که یک مقام دیگر گفت که واشنگتن «امیدوار» بود که اخطار رییس جمهور امریکا موثر واقع شود.
این مقام‌ها گفتند که دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر از برآورده نشدن انتظاراتش در افغانستان عصبانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا