آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ترامپ از سوی مجلس نمایندگان امریکا استیضاح شد

در ارتباط با شورش هفته پیش در کانگرس و اتهام «تشویق شورش»، مجلس نمایندگان امریکا دونالد ترامپ را استیضاح کرد. او اولین رئیس جمهور در تاریخ این کشور است که دو بار استیضاح می‌شود.

نرامپ
به نقل از بی بی سی، آقای ترامپ که جمهوری‌خواه است اکنون در سنا با محاکمه روبروست و اگر محکوم شود ممکن است برای همیشه از امکان شرکت در انتخابات محروم شود.
طرح استیضاح عمدتاً در طول شکاف جناحی به تصویب رسید هرچند ده جمهوری خواه در رای استیضاح به دموکرات‌ها پیوستند.
این طرح با ۲۳۲ رای مثبت در مقابل ۱۹۷ رای منفی با پیوستن ۱۰ جمهوری خواه به دموکرات‌ها تصویب شد.
دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ روز ۲۰ جنوری به پایان می‌رسد که بعد از شکست در انتخابات ماه نومبر در مقابل جو بایدن نامزد حزب دموکرات است.
مجلس نمایندگان که در اختیار دموکرات هاست بعد از چند ساعت مباحثات پرحرارت طرح استیضاح را به رای گذاشت.
با این حال بعید است آقای ترامپ پیش از پایان دوره اش مجبور به ترک کاخ سفید شود چون مجلس سنا در یک هفته‌ای که از دوره او باقی مانده تشکیل جلسه نخواهد داد.
هفته پیش ۱۳۹ جمهوری خواه علیه پذیرش نتایج انتخابات ۲۰۲۰ که کالج انتخاباتی در روز ۱۴ دسمبر تایید کرده بود رای دادند.
دونالد ترامپ در پیامی ویدئویی که عصر چهارشنبه در حساب توییتر کاخ سفید منتشر شد بدون اشاره به استیضاح خشونت‌های هفته پیش در کنگره را محکوم کرد و گفت که «خشونت و خرابکاری در کشور ما و در جنبش ما هیچ جایی ندارد».
مجلس نمایندگان بار پیش روز ۱۸ دسمبر ۲۰۱۹ آقای ترامپ را با دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی علیه کانگرس استیضاح کرده بود. آقای ترامپ متهم بود به اوکراین فشار آورده درباره رقیب سیاسی او جو بایدن تحقیق کند. با این حال مجلس سنا دو هفته بعد به تبرئه او رای داد.
اتهام ترامپ
اتهامات مطرح شده در مصوبه استیضاح جنبه سیاسی دارد نه مجرمانه. رییس جمهور امریکا از سوی کانگرس متهم شده است در سخنرانی خود در روز ۶ جنوری در واشنگتن هوادارانش را به یورش به ساختمان کنگره تشویق کرد.
در پی اظهارات آقای ترامپ هواداران او به زور وارد کانگرس شدند که در نتیجه قانونگذاران مجبور شدند روند تایید نهایی نتایج انتخابات را معلق کنند و به پناهگاه بروند.
در طرح استیضاح آمده است که آقای ترامپ «مکرراً با انتشار بیانیه‌های کذب تاکید می‌کرد که انتخابات آمیخته به تقلب بوده بوده و نتیجه آن قابل پذیرش نیست».
در ادامه آمده است که او همچنین با تکرار این ادعاها «جمعیت (هوادارانش) را با سخنان خود تشویق کرد که همان طور که قابل پیش بینی بود به قانون شکنی در کنگره منجر شد».م
در این طرح آمده است: «پرزیدنت ترامپ امنیت ایالات متحده و نهادهای دولتی آن را به شدت به خطر انداخت، سلامت نظام دموکراتیک را تهدید کرد، در روند مسالمت آمیز انتقال قدرت مداخله کرد، و یکی دیگر از قوای دولت (قوه مقننه) را به خطر انداخت».
اگر ترامپ محاکمه شود و مجس سنا رای به محکومت او بدهد، ممکن در طول زندگی‌اش از شرکت در هر انتخاباتی منع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا