آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ترامپ به هر قیمتی از افغانستان خارج می‌شود

حالا دیده شود که رویکرد شتاب‌زده شخص آقای ترامپ برای خروج از افغانستان، چه پیامد‌هایی می‌تواند برای کابل و واشنگتن داشته باشد.

حالا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا برای خروج از افغانستان عجله دارد و شتاب زده عمل می‌کند. تمامی اعلامیه‌ها و اظهارات رییس جمهور امریکا نشان می‌دهد که او چقدر برای خروج از ماموریت افغانستان عجله دارد. مقامات ارشد واشنگنن بارها گفته‌اند که قرار است ۱۳ هزار سرباز امریکایی پیش از سال ۲۰۲۰ افغانستان را ترک کنند. از سنبله سال گذشته که روند گفت‌وگو‌های صلح با طالبان آغاز گردید، بحث خروج نیرو‌های امریکایی از کشور به گونه جدی مطرح شد. به تاز‌گی دونالد ترامپ با جمعی از مقامات ارشد این کشور پشت در‌وازه‌های بسته در مورد صلح افغانستان باهم رایزنی کرده‌اند. در این دیدار زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان هم حضور داشته است. پس از پایان هشتمین دور از گفته‌های قطر، این دیپلمات امریکا قطر را به قصد واشنگتن ترک گفت. این روزها او آماد‌گی برگزاری دور نهم این گفت‌وگو‌ها را می‌گیرد.


عجله و رویکرد شتاب زده امریکا برای رسیدن به توافق سیاسی با طالبان در واقع سبب گردیده است که زلمی خلیلزاد از موضع پایین‌تری با طالبان مذاکره کند و حرف بزند. این موضوع به گروه طالبان هم کمک کرده است تا برای رسیدن به توافق با امریکا بیشتر تعلل کند و تقاضا‌های جدی‌تری داشته باشند. تا این‌جای کار طالبان عکس کاخ سفید برای نهایی شدن توافق چندان عجله ندارند. این گروه پی برده است که امریکا برای خروج عجله دارد و چه نیاز است که همانند آن‌ها شتاب زده عمل کنند. امریکا هر طور شده پیش از سال ۲۰۲۰ از ماموریت افغانستان خارج خواهد شد. خروج سربازان امریکایی از کابل برای آقای ترامپ در سیاست خارجی این کشور می‌تواند یک دستاورد باشد.
پس از پیروزی در انتخابات و راه یافتن دونالد ترامپ به کاخ سفید، بسیاری از برنامه‌ها و تصامیم او غیر منتظره بود. به طور نمونه می‌توان از ترک توافق‌نامه« برجام» یاد کرد. رییس جمهور پیشین امریکا سعی کرد این توافق‌نامه را با تهران حفظ کند. پس از این‌که دونالد ترامپ از این توافق‌نامه بیرون شد، بسیاری از مقامات پیشین امریکا به شمول اوباما از این اقدام آقای ترامپ انتقاد کردند.
نمونه دیگر می‌تواند خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه باشد. دونالد ترامپ در دسمبر ۲۰۱۸ دستور خروج نیرو‌های نظامی از سوریه را صادر کرد که حتا باعث شد جیمز متیس وزیر دفاع آن وقت امریکا استعفا دهد. حالا برخی از مقامات ارشد این کشور نسبت به عجله امریکا برای خروج از افغانستان، ابراز نگرانی کرده‌اند- می‌کنند. یک سناتور امیریکایی به تازگی هشدار داده که خروج ناگهانی امریکا از افغانستان، راه را برای ۱۱ سپتمبر دوم هموار می‌کند.
حالا دیده شود که رویکرد شتاب‌زده شخص آقای ترامپ برای خروج از کابل، چه پیامد‌هایی می‌تواند برای کابل و واشنگتن داشته باشد. به طور کلی با توجه به خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه و توافق‌نامه موسوم به برجام می‌توان گفت که نگاه کلی آقای ترامپ« خروج» است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا