آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ترامپ: رفتار عربستان سعودی با ما منصفانه نبوده است

رییس جمهوری امریکا از هزینه حمایت نظامی از عربستان سعودی گله کرده و آن را منصفانه ندانسته است.

دونالد ترامپ در گفت‌وگوی گفته است که “صراحتا بگویم، رفتار عربستان سعودی با ما منصفانه نبوده چون ما برای دفاع از عربستان مقدار عظیمی پول از دست می‌دهیم.”

به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از رویترز، آقای ترامپ که قرار است ماه آینده، در نخستین سفر خارجی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو پیمان ناتو به بروکسل سفر کند، احتمال دیدار از عربستان سعودی و اسرائیل در جریان این سفر خارجی را مطرح کرد. او گفت دولت آمریکا برای تدارک احتمالی این سفر با مقامات این دو کشور مذاکراتی داشته است.

سال گذشته، آقای ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی ضمن تاکید بر ادامه حمایت از عربستان سعودی، گفته بود که “آنها بهای منصفانه‌ای به ما نمی‌پردازند.”

ایالات متحده تامین کننده اصلی نیازهای تسلیحاتی عربستان سعودی است و ارزش صادرات نظامی آمریکا به آن کشور در سال‌های اخیر به ده‌ها میلیارد دالر بالغ شده است. ایالات متحده خدمات نظامی دیگری از جمله دوره‌های آموزشی برای نیروهای سعودی برگزار می‌کند. آقای ترامپ معتقد است که همکاری نظامی آمریکا با عربستان برای ایالات متحده هزینه سنگینی را به همراه دارد.

مقامات عربستان سعودی هنوز نسبت به اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا واکنشی نشان نداده‌اند اما تابستان سال گذشته، وزیر خارجه آن کشور در واکنش به اظهارات آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که کشورش “به عنوان یک متحد، خرج خود را می‌دهد.”

ماه گذشته، محمد بن سلمان، فرزند پادشاه، معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به آمریکا سفر کرد و پس از دیدار با دونالد ترامپ، از استحکام روابط دو کشور و دیدگاه مشترک آنها در زمینه‌های مختلف از جمله لزوم “مهار ایران” در منطقه سخن گفت. روابط عربستان سعودی و آمریکا از دهه ١٩٣٠ میلادی آغاز شد و با ملاقات رییس جمهوری وقت آمریکا و پادشاه وقت سعودی در سال ١٩٤٥، استحکام یافت. در دهه‌های بعد و تبدیل عربستان سعودی به یک صادرکننده عمده نفت و کشوری برخوردار از منابع مالی قابل توجه، روابط دو کشور جنبه استراتژیک به خود گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا