آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

لغو مذاکرات دوحه؛ طالبان چه کنند؟

اکنون با لغو مذاکرات دوحه از سوی امریکا، ضرورت واضح است که طالبان باید با پذیرفتن نظام جمهوریت، آتش‌بس کرده و به نشست میان‌افغانی تن دهند.

در حالی که قرار بود در روزها یا هفته‌های نزدیک توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان امضا شود، اما دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در یک اقدام غیر مترقبه مذاکرات بین طالبان و امریکا را لغو کرد.
دونالد ترامپ اعلام کرد که برنامه دیدار با رهبران طالبان و رییس جمهور افغانستان را در کمپ دیوید لغو و گفت‌وگوهای صلح را میان امریکا و طالبان متوقف کرده است.
وی در چند توییت متوالی گفت که قرار بوده یکشنبه با رهبران طالبان در کمپ دیوید دیدار کند، اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است.
ترامپ دلیل لغو گفت‌وگو‎های صلح را با طالبان کشته شدن یک سرباز امریکایی در حمله‎ای تازه کابل خوانده شده است. حمله‌ای که مسئولیت آن را گروه طالبان به دوش گرفت.
رییس جمهور امریکا همچنان به‌بحث آتش‌بس پرداخته و گفته است که طالبان ظاهراً این حمله را به دلیل تقویت موقف شان در مذاکرات صلح انجام داده‌اند. رییس جمهور امریکا تاکید کرده اگر طالبان نتوانند به آتش‌بس در جریان مذاکرات توافق کنند، هیچ‌گاه قدرت مذاکره معنا‌دار را ندارند.
ترامپ همچنان با ارائه پرسشی گفته است که طالبان برای چند دهه دیگر حاضر هستند که بجنگند؟
در حالی که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در یک اقدام عجولانه‌ پا برای مذاکره با طالبان پیش کشید و نُه دور با مقامات گروه طالبان به گفت‌وگو پرداخت، دیدگاه‌هایی از نظام افغانستان، سیاسیون و کارشناسان این کشور و نیز مقامات کشورهای همسایه و بین‌المللی و حتی کانگرس امریکا و سفیران این کشور انعکاس یافت که در آن به بُعد منفی این مذاکرات پرداخته شده بود و به صراحت اعلام کرده بودند که این اقدامات می‌تواند افغانستان را یکبار دیگر به سوی جنگ‌های داخلی سوق دهد.
در همین حال، در حالی که این اقدامات تقریباً رنگ و بوی بحران‌زا به‌خود اختیار کرده بود، در کنار آن طالبان با تشدید حملات شان در اکثر نقاط افغانستان مشمول ولایت‌های بدخشان، بلخ، بغلان، کندز، فراه، دایکندی، میدان وردک و برخی نقاط دیگر افغانستان در تلاش امتیازگیری در مذاکرات صلح و خلق برقراری نظام «امارتی» بودند. با این حال این گروه مسئولیت چندین حمله انتحاری را در کابل بر عهده گرفت که بیشتر به عملکرد و رفتار خود رنگ مشروع می‌بخشیدند.
درج «امارت اسلامی» در توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان این مشروعیت را روشن‌تر کرد و فیصدی گمانه‌هایی مبنی بر بحران و جنگ‌های داخلی را بیشتر کرد، اما در حال حاضر سد بزرگی فراروی طالبان قرار گرفت.
موضوع آتش‌بس، بحثی که در توییت ترامپ به آن تأکید شده، اما طالبان هیچ‌گونه توجهی به آن نکرده‌اند، ولی در روزهای اخیر که طالبان در نقطه نقطه افغانستان سرکوب و شماری از فرماندهان شان کشته شدند، یگانه راه برای این گروه آتش‌بس خواهد بود تا دریچه مذاکره دوباره آغاز شود.
بدون شک مذاکرات میان‌افغانی یگانه راه‌حل بحران افغانستان است، اما مذاکرات امریکا و طالبان پشت دروازه‌های بسته انجام شد و مردم افغانستان از جزئیات آن هیچ‌گونه آگاهی نداشتند. از آتش‌بس چند روزه سال گذشته به خوبی آشکار شد که طالبان نیز از جنگ خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند، گرچند که این خواست طالبان بستگی به تصامیم خارج از مرز‌ها دارد، ولی اکنون با لغو مذاکرات دوحه از سوی امریکا، ضرورت واضح است که طالبان باید با پذیرفتن نظام جمهوریت، آتش‌بس کرده و به نشست میان‌افغانی تن دهند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا