آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

ترامپ طرح توافق امریکا با طالبان را با مشاوران امنیت ملی خود بررسی می‌کند

قرار است دونالد ترامپ رییس‌ جمهور ایالات متحده‌ امریکا امروز (جمعه، ۲۵ اسد) با مشاوران ارشد امنیت ملی‌اش برای بررسی طرح صلح امریکا با طالبان که احتمال می‌رود بتواند طولانی‌ترین جنگ امریکا را در افغانستان پایان دهد، دیدار کند.
به گزارش سی‌ان‌ان، براساس گفته‌های دو منبع نزدیک و آشنا با مذاکرات، انتظار می‌رود که ترامپ با مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در باشگاه گُلف خود دیدار کند.
سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام دفاعی آورده است که انتظار می‌رود در این دیدار مارک اسپر وزیر دفاع و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش نیز حضور داشته باشند.
سی‌ان‌ان همچنان به نقل از منبع دیگری گفته است که موضوع اصلی این دیدار، افغانستان و طرحی خواهد بود که زلمی خلیلزاد مذاکره‌ کننده‌ ارشد ایالات متحده، ماه‌ها برای پایان دادن به جنگ افغانستان روی آن کار کرده است.
افزون بر این، سی‌ان‌ان به نقل از منابعی گفته است که انتظار می‌رود این طرحِ صلح خروج تعداد چشم‌گیر نیروهای امریکایی از افغانستان را رسماً کلید زده و در عین حال تعهدات رسمی طالبان نسبت به مبارزه با تروریزم در افغانستان را نیز رسمیت بخشد.
رییس‌ جمهور ترامپ در حالی قرار است برای بررسی طرح صلح امریکا با طالبان با مشاوران ارشد امنیت ملی‌اش دیدار کند که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ امریکا برای صلح افغانستان با اتکا به این طرح، تاکنون دست ‌کم هشت بار با نمایندگان طالبان مذاکره کرده است.
دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان آقای خلیلزاد و نمایندگان گروه طالبان به تاریخ دوازدهم اسد در دوحه، پایتخت قطر آغاز و به تاریخ بیست‌ویکم اسد پایان یافت.
تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در این دور مذاکرات بوده است.
هرچند تاکنون در مورد جزئیات پیشرفت این دور مذاکرات چیزی گفته نشده، اما آقای خلیلزاد به تاریخ چهاردهم اسد گفته بود که دو طرف به «پیشرفت عالی» در این مذاکرات دست یافته‌اند.
خلیلزاد همزمان با پایان دور هشتم مذاکرات با طالبان، برای مشوره روی گام‌های بعدی این روند به واشنگتن برگشت.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا