آخرین اخباراسلایدشوجهان

ترامپ کمک‌های امریکا را برای فلسطین به نصف کاهش داد

در پی بالا گرفتن تنش میان کاخ‌ سفید و تشکیلات خودگردان فسطین بر سر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی دونالد ترامپ، امریکا بیش از نیمی از کمک ۱۲۵ میلیون دالری خود را به آژانس ویژه سازمان ملل متحد برای کمک به آوارگان فلسطینی، متوقف کرد.
روز سه‌شنبه ۱۶ جنوری « ۲۶ جدی » دولت امریکا اعلام کرد تنها ۶۰ میلیون دالر از کمک ۱۲۵ میلیون دالری خود را امسال به این آژانس سازمان ملل متحد پرداخت خواهد کرد و ۶۵ میلیون دالر باقی مانده را برای « بررسی ملاحظات بیشتر» فعلاً پرداخت نخواهد کرد.
به نقل از بی بی سی، دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا پیش‌تر هم تشکیلات فلسطینی را تهدید کرده بود که اگر به تلاش‌های کاخ ‌سفید برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه پشت کند، کمک‌های مالی را به این تشکیلات قطع می‌کند.
کمک مالی امریکا حدود ۳۰ درصد از بودجه سالانه آژانس امداد به آوارگان فلسطینی است که سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور فلسطینیان رانده شده از سرزمین‌های اشغالی، اختصاص داده است.
تصمیم روز سه‌شنبه کاخ‌ سفید تنها دو روز پس از آن اعلام می‌شود که محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی در انتقادی تند از دونالد ترامپ، اقدام رییس جمهور امریکا را در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و دستور انتقال سفارت این کشور به این شهر «سیلی قرن» خواند و گفت هیچ طرح و نقشه راهی را که از سوی امریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح پیشنهاد شود، نخواهد پذیرفت.
محمود عباس روز یکشنبه « ۲۴ جدی » تاکید کرد که به نظر او به عنوان رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها، اسراییل پیمان ۱۹۹۴ «اسلو» را نقض کرده است.
بنابر پیمان «اسلو» که بیل کلینتون رییس‌ جمهور وقت امریکا موفق شد آن را در شهر اسلوی ناروی به سال ۱۹۹۴ میان فلسطینیان و اسراییل منعقد کند، بیت‌المقدس و مناطق کرانه باختری تحت عنوان سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شوند و ساخت و سازها در آن غیرقانونی است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا