آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تروریزم فراملی؛ نادیده گرفتن افغانستان خطرناک است!

از لحاظ فوریت موضوع، داعش شاخه خراسان تهدیدی بسیار مهم محسوب می‌شود، زیرا قبلاً حملات متعددی را در کشورهای همسایه انجام داده است

تروریزم فراملی؛ نادیده گرفتن افغانستان خطرناک است!

براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، گروه‌های تروریستی فراملی القاعده و داعش-شاخه خراسان حالت رو به رشد در افغانستان دارند و به طور بالقوه می‌توانند تهدیدی علیه سایر کشورها باشند. ارزیابی این گزارش این است: در حالی که این تهدید در مناطق جنگ‌زده و کشورهای همسایه برجسته‌تر است این دو گروه می‌توانند به مناطق غیر جنگی حمله کنند.
تصویری که در این گزارش ترسیم شده، نشان می‌دهد که افغانستان به عنوان پناه‌گاه امن این گروه‌ها به نظر می‌رسد. این دقیقاً همان چیزی است که جامعه بین‌المللی پس از رویکار آمدن طا-لبان از آن هراس داشتند. این وضعیت پیچیده است، زیرا گزارش حاکی از آن است که گروه‌های تروریستی موفقیت نظامی طا-لبان را عامل بر انگیزنده برای فشار تبلیغاتی در کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان می‌دانند. تا آن‌جا که مربوط حکومت طا-لبان می‌شود، آن‌ها با چالش‌های حکومت‌داری گسترده سعی کرده‌اند جلو این گروه‌ها را بگیرند.
از لحاظ فوریت موضوع، داعش شاخه خراسان تهدیدی بسیار مهم محسوب می‌شود، زیرا قبلاً حملات متعددی را در کشورهای همسایه انجام داده است و افغانستان را به عنوان پایگاهی برای گسترش در منطقه وسیع‌تر جهت تحقق رویای خود در مورد خلافت می‌داند. این گروه به طور جدی مبارزان ناامید شده از چندین گروه تروریستی، از جمله طا-لبان را فریب داده است. در همین حال ، این گزارش ادعا می‌کند که القاعده از حضور راحت خود در افغانستان لذت می‌برد و برخی اعضای ارشد این شبکه نیز خدمات مشاوره‌ای به حکومت افغانستان ارایه می‌دهند. در صورت صحت گزارش، این موضوع بسیار نگران‌کننده است و از نظر بهبود روابط با جامعه بین‌المللی به حکومت فعلی کمک نمی‌کند. علاوه بر این، ایمن‌الظواهری رهبر القاعده نیز ظاهراً در افغانستان مستقر است.
تحریک طا-لبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) که گفته می‌شود بزرگ‌ترین گروه تروریست‌های خارجی در افغانستان است، به این مخلوط اضافه کنید. تحریک طا-لبان پاکستانی ۳ تا ۴ هزار جنگجو دارد. این وضعیت در حال تحول بسیار نگران کننده است، به خصوص برای کشورهای همسایه مانند پاکستان، زیرا تهدید سرایت آن بسیار واقعی است. هرچه افغانستان بیشتر نادیده گرفته شود، فعالیت چنین گروه‌هایی آسان‌تر خواهد شد. در حالی که اسلام‌آباد برای رسیدگی به این موضوع با حکومت طا-لبان همکاری خود را ادامه می‌دهد، سایر کشورهای منطقه و فراتر از آن نیز باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، از این روند پیروی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا