آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ترور الظواهری در کابل؛ پول‌های بلوکه چه می‌شود؟

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

نتیجه کشته شدن ایمن‌ الظواهری رهبر القاعده در کابل این است که دولت بایدن ممکن به زودی ۳٫۵ میلیارد دالری را که از مردم افغانستان گرفته است، بازنگرداند

ترور الظواهری در کابل؛ پول‌های بلوکه چه می‌شود؟

نتیجه کشتن رهبر القاعده ایمن الظواهری در کابل این است که دولت بایدن ممکن است به زودی ۳٫۵ میلیارد دالر که از مردم افغانستان گرفته بود، بازگرداند.
در ماه فبروری، رییس جمهور جو بایدن صندوق‌های مستقر در ایالات متحده را که متعلق به بانک مرکزی افغانستان است، از افتادن به دست طا-لبان و سایر «بازیگران مخرب» مسدود کرد. وقتی ایالات متحده بتواند اطمینان حاصل کند که پول برای بهتر شدن زندگی میلیون‌ها افغان استفاده می‌شود و ۳٫۵ میلیارد دالر دیگر به طور بالقوه برای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر پرداخت خواهد شد، این پول برای تقویت اقتصاد ورشکسته افغانستان به بانک مرکزی باز می‌گردد.
هفته گذشته، هیئت ارشد وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری امریکا با نمایندگان طا-لبان در ازبیکستان دیدار کردند تا در مورد راه‌های آزادسازی این پول صحبت کنند. کارشناسان می‌گویند، هر دو طرف از پیشنهادات شان بسیار فاصله داشتند، اگرچه هیئت امریکایی «بر لزوم تسریع در این تلاش‌ها» تأکید کرد.
اکنون که مشخص شده خانه‌ امنی که ظواهری در آن کشته شد، متعلق به همکار نزدیک سراج‌الدین حقانی رهبر ارشد طا-لبان بوده است- نشان می‌دهد که بین طا-لبان و القاعده روابط واضحی وجود دارد – عدم برقراری ارتباط میان دو طرف تشدید خواهد شد.
لیزا کورتیس که به عنوان مقام ارشد شورای امنیت ملی NSC در امور آسیای جنوبی در دوران دولت ترامپ خدمت می‌کرد، می‌گوید: «ایالات متحده باید گفت‌وگوهای خود را با طا-لبان به حالت تعلیق درآورد و اطمینان حاصل کند که هیچ کمک ایالات متحده در هیچ جایی به رهبری طا-لبان نزدیک نمی‌شود.» کورتیس پیشنهاد داد که در عوض کمک‌ها باید از طریق سازمان ملل یا میکانیزم تحویل بانک جهانی به مردم افغانستان برسد.
جاناتان شرودن مدیر برنامه مقابله با تهدیدها و چالش‌های اتاق فکر سی‌ان‌ای می‌گوید: «واضح است که در مورد از بین بردن هر دو رهبر القاعده هم سرافرازی و هم عصبانیت در مورد جایی که مجبور بودند او را از بین ببرند، وجود دارد. روابط ایالات متحده و طا-لبان به احتمال زیاد سرد خواهد شد».
از شورای امنیت ملی امریکا و وزارت امور خارجه پرسیده شد که آیا موقعیت ظواهری به معنای پایان مذاکرات بین امریکا-طا-لبان در مورد پول‌های منجمدشده است یا این‌که دولت امریکا قصد دارد ۳٫۵ میلیارد دالر را در آینده قابل پیش‌بینی نگه دارد. وزارت خارجه و شورای امنیت ملی از اظهار نظر در این رابطه خودداری کردند.
با این حال، سیاست به وضوح مخالف دستیابی به هر نوع توافق در آینده نزدیک است. این امر باعث می‌شود میلیاردها دالر پول از دست طا-لبان خارج شود، اما همچنین به آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان ضرر می‌رساند، چنانچه اقتصاد این کشور به فروپاشی نزدیک می‌شود.
اسفندیار میر، متخصص ارشد در انستیتوت صلح ایالات متحده می‌گوید: «نیازهای مردم افغانستان همن طور باقی می‌ماند یا حتی ممکن در حال رشد باشد. مهم‌تر از هر زمانی برای دولت مهم است که برخی اهرم‌های فشار واقعی علیه طا-لبان را مشخص کند، بدون اینکه زندگی معمولی مردم افغانستان را دشوارتر سازد».
بناءً، نتیجه کشته شدن ایمن‌ الظواهری رهبر القاعده در کابل این است که دولت بایدن ممکن به زودی ۳٫۵ میلیارد دالری را که از مردم افغانستان گرفته است، بازنگرداند.

نویسنده

الکساندر وارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا