آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

ترور هدفمند خبرنگاران خودسانسوری خلق کرده است

همزمان با روز جهانی رسانه‌ها، مسئولان کمیته مصئونیت خبرنگاران در شمال کشور می‌گویند که ترورهای هدفمند خبرنگاران نوعی خودسانسوری در میان خبرنگاران خلق کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، بشیر انصاری مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران شمال می‌گوید: متاسفانه ما در حالی از روز جهانی مطبوعات گرامی‌داشت می‌کنیم که طی شش ماه گذشته آسیب‌های جبران ناپذیری بر خانواده مطبوعات افغانستان وارده شده است از ترورهای هدفمند همکاران مان در ولایات شروع تا کاهش خبرنگار و کارمندان رسانه‌ای در سطح کشور ادامه دارد.
وی افزود: در شش ماه گذشته ۶۹۶ نفر مرد و حدود ۳۰۰ زن از جمع خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای بنابر عوامل مختلف ترک وظیفه کرده‌اند که این آمار بیانگر آسیب‌های جدی بر پیکر خانواده مطبوعات افغانستان است.
انصاری ادامه داد: قتل‌های هدفمند اخیر سبب شده که خود سانسوری در میان خبرنگاران بیشتر رواج پیدا کرده و گزارش‌های تحقیقی را کنار گذاشته و بسیاری از برنامه‌ها که قبلاً نشر می‌شد محدود گردیده است.
مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران شمال با اشاره به تشدید ناامنی‌ها در ولایت بلخ گفت: تبعیض رسانه‌ای و عدم تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات در افغانستان بیداد می‌کند؛ چرا که در گذشته خبرنگاران و مردم به راحتی می‌توانستند به ولسوالی‌های ولایت بلخ سفر نمایند اما اکنون بنابر تهدیدات بلند امنیتی گشت و گذار در داخل شهرمزارشریف مشکل و مشکل تر شده و در چنین شرایطی جرئت می‌خواهد که در عرصه اطلاع رسانی قلم بزنید.
مطیع الرحمن کریمی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید: رسانه‌های کشور در بیست سال گذشته رشد خوبی داشته و امیدوار هستیم که مشکلات فراروی رسانه‌ها و خبرنگاران برطرف شود، رسانه‌ها در طول تاریخ کشور چنین وضعیت خوبی نداشته است و ما تلاش خواهیم کرد تا همکار مطبوعات باشیم.
گفتنی است که ناامنی یکی از چالش‌های جدی در برابر خبرنگاران در کشور است و بنا بر سروی گزارشگران بدون مرز، افغانستان یکی از مرگبارترین مکان‌ها برای کار رسانه‌ای شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا