آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

ترکمنستان: تاسیس لوله انتقال گاز تاپی در افغانستان شروع می‌شود

خبرگزاری دید: منابع در وزارت خارجه ترکمنستان می‌گویند که در سال جاری میلادی کار ساخت لوله انتقال گاز تاپی در افغانستان آغاز می‌شود. این وزارت همچنان از پایان لوله گذاری انتقال گذار در آن کشور خبرداده است.


وفا حاجی‌یوف معاون وزیر خارجه ترکمنستان این اظهارات را روز گذشته در دیدار با اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات مطرح کرده است.
این دیپلمات ارشد ترکمنستان در این دیدار گفته است که وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یافته و زمینه لازم برای عملیاتی کردن خط لوله گازی تاپی فراهم شده است.
وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای توزیع گاز در ولایت هرات و ولایت‌هایی که در مسیر پروژه‌ی تاپی قرار داشته باشند، فراهم خواهد شد.
در همین حال، یونس قاضی‌زاده رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات به طرف ترکمنستانی پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون تخصصی برای رفع موانع انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند را داده است.
وی از هیئت ترکمنستانی خواسته است که موضوعات فنی پروژه‌ی تاپی با بخش خصوصی در میان گذاشته شود، تا از ظرفیت شرکت‌های لوجستیکی در این پروژه بزرگ منطقه‌ای استفاده شود.
پروژه‌ تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.
مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، توافق‌نامه پروژه‌ی تاپی را در ماه حوت سال ۱۳۹۶ خورشیدی امضا کردند، اما کار عملی این پروژه تاکنون در افغانستان آغاز نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا