آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

خانه صلح افغانستان:

ترکیب هیئت عازم دوحه پرسش‌ برانگیز است

خانه صلح افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، نسبت به وضعیت گفت‌وگوهای صلح و ترکیب هیئت اعزامی به دوحه جداً ابراز نگرانی کرده است.

خانه صلح افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، نسبت به وضعیت گفت‌وگوهای صلح و ترکیب هیئت اعزامی به دوحه جداً ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه‌ای که امروز سه شنبه( ۱۳ حمل) از سوی خانه صلح افغانستان منتشر شده، آمده است که:« پروسه صلح کنونی با چالش‌هایی از قبیل، برخوردهای سلیقه‌ای در رابطه به ایجاد هیئت گفت‌وگو کننده، عدم حضور شخصیت‌های پر رنگ جامعه مدنی و در راس قرار گرفتن یک تعداد چهره‌های تکراری پروژوی، نداشتن استراتژی واحد برای پیش برد پروسه، عدم تفاهم حکومت با کشورهای همسایه بر روی منافع مشترک روبرو می‌باشد».
متن کامل اعلامیه:
اعلامیه مطبوعاتی خانه صلح افغانستان در پیوند به نگرانی‌ها و پیچیدگی تلاش‌های صلح و ترکیب هیئت مذاکره کننده در دوحه
صلح به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردم افغانستان، تضمین کننده رشد اقتصادی، تعلیم و تربیه و رفاه اجتماعی می‌باشد. مردم به صلح باورمند بوده اما اوضاع کنونی دشوار و حساس بوده و گفت‌وگوهای صلح در حالت پیچیدگی و ابهام قرار دارد. در بیش از یک دهه گذشته مخالفین نظام با ترفندهای مختلف آرامش و صلح را از مردم گرفته و به جای آن انتحار و انفجار را به عنوان یک خاطره بد که تا همیش در اذهان باقی خواهد ماند، به جا گذاشته اند. خانه صلح افغانستان باورمند است که وجود ساختارهای داخلی صلح برای مذاکرات صلح تا اکنون کارایی چندانی نداشته و امروز نیز به جای این که رهبری این مذاکرات توسط نهادهای داخلی گرفته شود، توسط افراد و ساختارهای بیرونی رهبری می‌گردد که این نگرانی‌ها را میان مردم بیشتر ساخته است. در ضمن ترکیب افرادی که در نشست بعدی مذاکرات صلح که قرار است در دوحه برگزار گردد، جداً پرسش برانگیز و نگران کننده می‌باشد.
متاسفانه تلاش‌ها هر چند برای آمدن صلح جریان دارد ولی این همه تلاش‌ها میان نماینده امریکا، حکومت افغانستان، جامعه مدنی و شورای عالی صلح ناهماهنگ بوده است. مردم افغانستان از روند صلح نگران هستند زیرا پروسه صلح برای مردم واضح نبوده و هنوز حکومت روی یک تیم منتخب برای گفت‌وگوها به تفاهم نرسیده و تلاش‌ها برای صلح پیچیده و ناهماهنگ بوده که باور مردم را نسبت به پروسه خدشه دار ساخته است.
در ضمن، پیام‌های متناقص که پیرامون گفت‌وگوهای صلح از آدرس‌های مختلف ارائه می‌گردد باعث پیچیدگی بیشتر پروسه و سر در گمی مردم گردیده و نگرانی مردم را تشدید ساخته است. در کنار تمام این مسایل، عدم نقش پر معنی و هدفمند زنان در پروسه و نداشتن تضمین برای تداوم دمکراسی در افغانستان و برگزاری انتخابات نیز از نگرانی های عمده مردم می‌باشد.

مداخله کشورهای دور و نزدیک در مسایل داخلی مخصوصاً پروسه صلح ملموس بوده و همچنین نداشتن آجندای مشخص و عدم تفاهم روی یک آجندای واحد برای مذاکرات صلح همه را و مخصوصاً نهادهای جامعه مدنی را نگران ساخته است.
پروسه صلح کنونی با چالش هایی از قبیل، برخورد های سلیقه‌ای در رابطه به ایجاد هیئت گفت‌وگو کننده، عدم حضور شخصیت‌های پر رنگ جامعه مدنی و در راس قرار گرفتن یک تعداد چهره‌های تکراری پروژوی، نداشتن استراتیژی واحد برای پیش برد پروسه، عدم تفاهم حکومت با کشورهای همسایه بر روی منافع مشترک روبرو می‌باشد.
خانه صلح افغانستان به عنوان یک چتر بزرگ از نهادهای جامعه مدنی با درک وضعیت و حساسیت پروسه پیشنهادات، سفارشات و دیدگاه های خویش را در پیوند به صلح، قرار زیر مطرح می‌نماید:

  1. صلح، یک برنامه و هدف ملی است، باید قربانی گرایشات سیاسی حلقات خاص نشود.
  2. بر سر خواست مردم افغانستان و دستاوردهای مدنی بیشتر از یک‌ونیم دهه گذشته، اعم از حقوق زنان، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و دیگر حقوق و آزادی‌های مدنی،‌ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در تطابق با قوانین نافذه هستند، معامله صورت نگیرد و به عنوان محوری‌ترین بحث در پروسه صلح در نظر گرفته شود.
  3. اجندای مذاکرات صلح بر اساس خواسته‌های مردم ساخته شده و قبل از مذاکرات با مردم در میان گذاشته شود.
  4. هیئت گفت‌وگو کننده برای مذاکرات صلح باید شامل تمام جناح‌ها به شکل مساوی بوده و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، احزاب سیاسی، جوانان و زنان نیز در آن اشتراک فعال و معنی دار داشته باشند.
  5. دستاوردهای زنان و حضور زنان در عرصه‌های مختلف نباید به هیچ عنوان قربانی مذاکرات صلح گردد.
  6. حکومت افغانستان، متحدان بین المللی کشور و شورای عالی صلح، اکثراً بر ابعاد نظامی و سیاسی مصالحه تاکید می‌کنند، در حالی که تامین صلح پایدار در افغانستان، علاوه بر ابعاد نظامی و سیاسی، نیازمند توجه جدی و ملموس به ابعاد حقوقی، اقتصادی،‌ آموزشی،‌ اجتماعی و فرهنگی مسئله نیز می‌باشد.

Shokh Mand, [02.04.19 17:42]

  1. از سفرا و دیگر مقامات بلند رتبه کشورها، از نهادهای کمک کننده، مقامات سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی ذیدخل در افغانستان می‌خواهیم، تا نقش جامعه مدنی افغانستان را دست کم نگیرند و در مهمترین موضوعات کشور، با فعالین و نمایندگان موسسات و نهادهای جامعه مدنی افغانستان، به مشوره بنشینند و طرح‌ها و برنامه‌های آنان را در عمل تطبیق نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا