آخرین اخبارافغانستانسیاست

ترکیه: احتمال ظهور دوباره گروه‌های تروریستی در افغانستان وجود دارد

سفیر ترکیه در چین می‌گوید که مواضع ترکیه و چین نسبت به افغانستان، از جمله نگرانی‌ها در مورد تروریزم موازی است. به گفته وی، احتمال ظهور دوباره گروه‌های تروریستی در افغانستان با استفاده از خلاء قدرت وجود دارد.


به گزارش خبرگزاری دید، عبدالقادر امین اونن سفیر ترکیه در چین می‌گوید که مواضع و انتظارات ترکیه و چین در مورد افغانستان عمدتاً موازی است، از جمله نگرانی در مورد تروریزم.
سفیر ترکیه در مصاحبه‌ای با گلوبل تایمز گفته است: ترکیه تحولات افغانستان را به دقت زیر نظر دارد و سیاست تعامل تدریجی را با دولت موقت جدید طالبان در پیش خواهد گرفت.
وی گفته است که جامعه جهانی باید به فراخوان همه اقشار جامعه افغانستان برای اطمینان از صلح پایدار در آینده ادامه دهد.
اونن در مورد سیاست ترکیه نسبت به افغانستان افزوده است: از دیدگاه وسیع‌تر، سیاست ترکیه در مورد افغانستان چهار ستون اصلی دارد: حفظ وحدت و تمامیت ارضی، تحکیم امنیت و ثبات، تقویت ساختار سیاسی گسترده با اولویت حمایت و مشارکت مردمی و تامین صلح و رفاه برای مردم افغانستان از طریق پاکسازی کشور از وجود تروریزم و افراط‌گرایی.
سفیر ترکیه می‌گوید که با ادامه خلاء قدرت و بی‌ثباتی در افغانستان، نگرانی‌های جدی خود را نسبت به احتمال ظهور دوباره گروه‌های تروریستی مانند القاعده و سایر عناصر تروریستی تحت ایدیولوژی‌های مختلف بیان داشته است.
به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی، انقره از تلاش‌های منطقه‌ای برای تقویت اقتصاد، انرژی و زیرساخت‌های اتصال کمربند و جاده پشتیبانی می‌کند.
در رابطه به موج جدید مهاجرت، وی گفته است که ترکیه نمی‌تواند مسئولیت موج جدید مهاجرت از افغانستان را بر عهده گیرد.
این دیپلمات ترکیه تأکید کرده است که اصول تقسیم مسئولیت‌ باید از سوی جامعه جهانی نگه داشته شود، زیرا مشکلات کنونی تنها مشکل افغانستان یا همسایگانش نیست. بلکه مربوط به تمام جهان می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا