آخرین اخبارجهانسیاست

ترکیه و قطر از تخصیص بودجه برای کمک بشردوستان به افغانستان خبر دادند

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه ترکیه که رییس جمهور این کشور را در قطر همراهی می‌کند، با همتای قطری خود در رابطه به تلاش‌های هماهنگ دو کشور در باره افغانستان رایزنی کردند و گفتند که برای تلاش‌های بشردوستانه بودجه اختصاص دادیم.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای گفته است که شیخ محمد بن عبدالرحمن آلثانی روز گذشته در دیدار با مولود چاووش اغلو همتای ترکش پیرامون تحولات منطقه، هماهنگی‌ مواضع دو کشور، مسایل منطقه‌ای، به‌ویژه وضعیت افغانستان تبادل نظر کرده است.
وزارت خارجه قطر می‌گوید که دو طرف در این دیدار، در مورد وضعیت رو به وخامت بشردوستانه در افغانستان، ابزارهایی برای اقدام مشترک و هماهنگی برای تقویت تلاش‌های بشردوستانه، سیاسی و اقتصادی و یکسان‌سازی دیدگاه‌های جامعه جهانی در مورد همکاری با افغانستان رایزنی کردند.
وزیر خارجه قطر همچنین گفته است که قطر همراه با ترکیه و حکومت موقت افغانستان برای دستیابی به توافق‌نامه‌ای جهت آغاز دوباره فعالیت عادی میدان‌هوایی کابل تلاش می‌کند.
وزیر خارجه ترکیه نیز در کنفرانس مشترک خبری بیان داشته است که قطر افغانستان را از نزدیک می‌شناسد و تلاش‌ می‌کند صلح و امنیت را به این کشور آورد.
وی از جامعه جهانی خواست بین تلاش‌های بشردوستانه و جنبه‌های سیاسی در رابطه به افغانستان فرق قایل شود، چنانچه در نشست سازمان همکاری اسلامی نیز روی آن بحث خواهد شد.
چاووش‌اغلو افزوده است که قطر و ترکیه برای تلاش‌های بشردوستانه در افغانستان بودجه‌ای اختصاص داده، اما مقدار این بودجه را مشخص نکرده است.
گفتنی است که رییس جمهور ترکیه در سفرش به قطر قرار است ۱۴ توافق‌نامه جدید با این کشور امضا کند.
دو کشور ۸۰ توافق‌نامه دیگر در عرصه‌های مختلف قبلاً امضا کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا