آخرین اخبارجهانسیاست

ترکی الفیصل: توافق دوحه مشروعیت دولت پیشین افغانستان را باطل کرد

خبرگزاری دید: رییس سابق استخبارات عربستان سعودی می‌گوید که با امضای توافق میان دولت سابق امریکا به رهبری دونالد ترامپ و طا-لبان در دوحه، چاره‌ای جز سقوط دولت افغانستان نبود.


ترکی الفیصل به اسکای‌نیوز گفته وقتی دونالد ترامپ رییس جمهور سابق امریکا در غیاب دولت افغانستان با طالبان توافق‌نامه امضا کرد، با این کار مشروعیت آن دولت باطل شد.
او افزوده که جو بایدن رییس جمهور فعلی امریکا نیز با این قرارداد ترامپ با طا-لبان موافقت کرد و آن را ادامه داد.
این مقام اسبق استخباراتی عربستان از خروج نیروهای ناتو از افغانستان هم انتقاد کرده و آن را اقدامی کورکورانه و غیرقابل قبول دانسته ‌است.
الفیصل گفته‌ است: «طا-لبان هنوز ثابت نکرده‌اند که می‌توان برای اداره کشور به آنان اطمینان کرد. آن‌‌ها قبل از این‌که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند، لازم است نشان دهند که در مورد حرف‌هایی که زده‌اند، جدی هستند».
او در عین حال تاکید کرده که جهان باید وسیله‌ای برای حمایت از ملت افغانستان با کمک‌های بشردوستانه پیدا کند.
پیش از این، مقام‌های پنتاگون نیز در پاسخ‌ به مجلس سنای امریکا گفته‌ بودند که توافق دوحه سقوط دولت و ارتش افغانستان را تسهیل کرده ‌بود.
این مقام‌ها هفته پیش گفتند که توافق دوحه تاثیری «زیان‌بار» بر دولت و ارتش افغانستان داشت و بعد از توافق دوحه، کاهش نیروها به دستور جو بایدن رییس جمهور امریکا، در ماه اپریل «میخ دیگری بر این تابوت بود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا