آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاستمنطقه

تسلیمی اعضای داعش در افغانستان، فریب بزرگ‌تر برای بی‌ثباتی هند است

«سونیا سباستین» (نام مستعار عایشه) یکی از ۲۱ نفر اهل کرالا هستند که قبل از تسلیم شدن به نیروهای امنیتی افغانستان به گروه داعش پیوسته بودند. او همسر «راشد عبدالله» رییس گروه عملیاتی خاص کرالا است. در حقیقت، عبدالله او را پیش از آوردن به افغانستان به اسلام دعوت کرده بود.

از میان ۹۰۰ داعشی، ۱۰ تبعه هندی چند روز قبل به نیروهای امنیتی افغانستان تسلیم شد. گفته می‌شود ۱۰ زن و کودک هندی که اکثریت آن‌ها از کرالا هستند، پس از تسلیم شدن، به کابل منتقل شده‌اند.
به تازگی، «سونیا سباستین» (نام مستعار عایشه) یکی از ۲۱ نفر اهل کرالا هستند که قبل از تسلیم شدن به نیروهای امنیتی افغانستان به گروه داعش پیوسته بودند. او همسر «راشد عبدالله» رییس گروه عملیاتی خاص کرالا است. در حقیقت، عبدالله او را پیش از آوردن به افغانستان به اسلام دعوت کرده بود.
آیا تسلیم شدن یک حقه و حیله جنگی است؟
وقتی این افراد هندوستان را به صورت دسته‌ای ترک کرد، سازمان‌های اطلاعاتی اعلام کرده بود که ممکن روزی دوباره به هند برگردند. یک تیم خاص اطلاعاتی عودت چنین افرادی را تحت نظر دارد.
اداره اطلاعاتی (هند) در ارزیابی‌هایش گفته، آن‌هایی که بر می‌گردند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند، همان‌طور در گذشته شاهد بودیم این‌ها کسانی هستند که حمله می‌کنند. روند مشابهی هنگامی مشاهده شد که بازگشت کنندگان داعش حمله مرگبار پاریس را انجام دادند.
آنچه سازمان اطلاعاتی متوجه شده، این است که دلیل واقعی سفر این افراد به سوریه، عراق و افغانستان مبارزه در کنار داعش نیست. آن‌ها تحت یک فرایند رادیکال‌سازی کامل قرار می‌گیرند و آموزش‌های مرتبط به آن را می‌بینند.
وقتی از تعدادی این اشخاص هنگام بازگشت تحقیقات صورت گرفت به بازجویان خود چنین گفته‌اند که خلاصه آن واضح است؛ به ما گفته شده بود تا سخت تمرین کنیم و دو باره برگردیم. از ما انتظار می‌رود که نه تنها حملات را در سرزمین خود انجام دهیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم که افراد محل، شستشوی مغزی می‌شوند و به این گروه می‌پیوندند. به بازجویان نیز گفته شده است که داعش به دنبال ایجاد خلافت است و در هر شهر و ایالت یک ماژول(دسته عملیاتی خاص) خرد می‌خواهد.
تسلیم شدن این شهروندان هندی در افغانستان خبر خیلی خوبی است. با این حال، یک خطر پنهان نیز وجود دارد و هند از نزدیک تحولات را مشاهده می‌کند. برخورد با این افراد بسیار مهم است و باید کاملا با احتیاط انجام شود و قطعاً نباید به آن‌ها فرصت داده شود. یک مقام وزارت داخله به «مای نیشن» گفته است که بازگشت آن‌ها یک خطر محاسبه شده است. در حالی که برخی ممکن واقعاً تسلیم شده باشند، ولی یک یا دو نفر احتمالاً در بین این گروه باشد که چیز نادرستی را برنامه ریزی کند.
الگو
حیله سفر به یک سرزمین خارجی و سپس بازگشت به وطن، برنامه‌‌ای بود که توسط ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده بود. بغدادی فهمیده بود که داعش به زودی قدرت خود را در سوریه و عراق از دست می‌دهد.
وی سپس به تمام جنگجویان خارجی توصیه کرده بود تا به وطن خود بازگردند و در همان‌جا حملات را سازماندهی کنند. یک مثال آن حمله پاریس بود. سربازگیری از شهروندان هند نیز چندان فرقی نمی‌کند. تحقیقات انجام شده توسط آژانس تحقیقات ملی و سایر نهاد‌ها به وضوح قصد این افراد را از بازگشت افشا کرد: انجام حملات، شستشوی مغزی و ایجاد گروه‌های عملیاتی خاص.
یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهد که گروه عملیاتی کرالا قبل از بازگشت به هند، آموزش در افغانستان را برنامه‌ریزی کرده بودند. قرار بود ‌آن‌ها به پاکستان راه یابند و سپس راهی نیپال شوند. از نیپال آن‌ها قرار بود به مقصد خود در کرالا برسند.
مقامات دفتر اطلاعاتی می‌گویند اگرچه آن‌ها به دنبال استفاده از این مسیر هستند، اما به دلیل نظارت شدید، این امر کار آسانی نیست. آن‌ها به این امید در افغانستان تسلیم شده‌اند تا تبعید شوند. با توجه به ماهیت جرم شان، آن‌ها محکوم خواهند شد و سپس بیرون می‌شوند و حمله می‌کنند. این مقام می‌افزاید که این می‌تواند حقه خوبی باشد.
پسا مرگ بغدادی
داعش ممکن یک شروع آهسته در هند باشد، ولی برنامه‌های بزرگی برای این کشور دارد. یکی از دلایل کلیدی موفقیت آن‌ها نفوذ «وهابیت» به ایالت‌هایی مانند کرالا و منطقه جامو و کشمیر باشد. وهابیت به خوبی با روند تفکر داعش می‌چسپد و بنابرین قادر است به آسانی از این مکان‌ها سربازگیری کند.
داعش به تازگی گروهی را تحت عنوان «ولایت هند» اعلام کرد. این گروه به مناطقی چون کرالا، جامو و کشمیر، تامیل نادو و تلنگانه چشم دوخته است. علاوه براین، این گروه از نزدیک با گروه‌های رادیکال محلی همکاری می‌کند و سعی دارد یک گروه عملیاتی قوی را ایجاد کند. این همان روش مشابه بود که در انفجار‌های «عید پاک» در سریلانکا شاهد آن بودیم؛ جایی که داعش با کمک یک گروه عملیاتی خاص این حمله شوم را انجام داد.

مرگ بغدادی بدون شک ضربه‌ای به این گروه بود. با این حال، ارزیابی‌های صورت گرفته توسط نهادها در سراسر جهان می‌گوید، مرگ وی فقط یک شکست کوچک است، اما مشکل این است که ایدئولوژی آن هجوم آورده است. این امر اطمینان حاصل می‌کند که ایدئولوژی با جذب بسیاری ادامه پیدا خواهد کرد و تعداد زیاد آن‌ها به کشورشان باز می‌گردند و حملات شوم را سازماندهی خواهند کرد.
در ایالت‌های مانند کرالا و تامیل نادو، افراط‌گرایی خیلی بلند است. آن‌هایی که می‌خواهند به داعش بپیوندند و یا به کشورهای خود باز ‌گردند، حمایت‌های لازم را دریافت خواهند کرد. علاوه‌ براین، نهاد‌ها همواره بیان کرده‌اند که ایالت‌های مانند کرالا همانند بمب ساعتی می‌ماند.
«اپهناف پندیا» فارغ‌التحصیل از دانشگاه کرنل در امور عامه که برای «بنیاد بین‌المللی ویوکانندا» اتاق فکر نخست‌وزیر هند نیز می‌نویسد، به موضوع افراط‌گرایی به طور عمیق پرداخته است. وی می‌گوید که افراط‌گرایی در کرالا خطرناک‌تر از کشمیر است. در کرالا، هیچ مورد تبعیضی مشاهده نشده است، اما جوانان همچنان به سمت خلافت گرایش پیدا می‌کنند.

نویسنده

ویکی ننجپا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا