اسلایدشوجهان

تشدید جنگ لفظی ترکیه و اروپا

همزمان با ادامه‌ی تنش میان ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی نظیر هالند و آلمان، سخنرانی مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در شهر متز فرانسه انتقادهایی را برانگیخته است.
منتقدان از جمله فرانسوآ فیون، نامزد ریاست جمهوری فرانسه، اجازه سخنرانی به وزیر خارجه ترکیه را عدم همکاری با اتحادیه اروپا دانسته‌اند.
به نقل از یورونیوز، دولت ترکیه کشورهایی را که به نمایندگان ترکیه اجازه سخنرانی نمی‌دهند، فاشیست نامیده است.
وزیر خارجه این کشور روز یکشنبه و در نطق خود در شهر متز با تکرار این سخنان گفت: آنها در هالند خود را پایتخت دموکراسی می‌دانند، اما من می‌گویم آنها در حال حاضر پایتخت فاشیسم هستند.
گفتنی است که روز شنبه ممنوعیت سخنرانی برخی از وزرای ترکیه در شهر روتردام به تظاهرات خشونت‌بار و درگیری میان پولیس ضد شورش و اتباع ترکیه در مقابل کنسولگری این کشور منجر شد؛ دولت ترکیه از هلند خواسته است در این باره رسماً عذرخواهی کند.
مارک روت، نخست وزیر هالند با دفاع از ممنوعیت سخنرانی سیاستمداران ترکیه به نفع کارزار آری به همه‌پرسی در این‌باره گفت: برخی از سیاستمداران ترکیه از نازیسم و فاشیسم در هالند سخن می‌گویند. این کشور، همان‌طور که شهردار روتردام روز گذشته گفت، توسط نازی‌ها در جریان جنگ جهانی بمباران شد و برای ماغیر قابل قبول است که آنها این‌گونه سخن بگویند. به هیچ شکل عذرخواهی صورت نخواهد گرفت و آنها هستند که باید برای اتفاقی که افتاده است، عذرخواهی کنند.

نخست وزیر هالند تاکید کرده است که این‌گونه اظهارات از سوی دولت ترکیه خارج از چارچوب دیپلماسی است.
طبق نظرسنجی‌ها، کارزار آری به همه‌پرسی با پیروزی فاصله بسیاری دارد و به گفته تحلیلگران سیاسی، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه از ممنوعیت سخنرانی وزرای خود در کشورهای اروپایی برای جلب نظر اتباع این کشور در خارج از مرزهای ترکیه بهره می‌برد.
رییس‌جمهور ترکیه در همین رابطه در یک تجمع در استانبول گفت: هالند اصلاً شبیه یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیست، آنها بیشتر شبیه بنانا ریپابلیک هستند. دنیا شاهد است آنهایی که به ترکیه درس حقوق بشر، حاکمیت قانون و دموکراسی می‌دهند خودشان چقدر از این ارزش ها فاصله دارند.
پیروزی در این همه‌پرسی که قرار است روز شانزدهم اپریل برگزار شود، برای رییس‌جمهور ترکیه و هواداران وی اهمیت فراوانی دارد، چرا که به وی اختیارات بیشتری می‌دهد؛ ضمن آن که پیروزی در این همه‌پرسی موجب خواهد شد رجب طیب اردوغان در صورت پیروزی در انتخابات تا سال ۲۰۲۹ رییس‌جمهور ترکیه باقی بماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا