آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

تشدید مخالفت‌ها علیه ارگ؛ نامزدان هشدار دادند، جریان‌ها بسیج شدند

در ادامه اعتراض‌ها نسبت به ادامه کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا، جریان‌های سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری بسیج شده‌اند تا جلو آن را بگیرند. جنبش گذار طی همایشی که عصر دوشنبه (۳۰ثور) در کابل برگزار کرده بود، خواستار کناره‌گیری رییس جمهور غنی بعد از اول جواز ( چهارشنبه) از قدرت شد.

در ادامه اعتراض‌ها نسبت به ادامه کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا، جریان‌های سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری بسیج شده‌اند تا جلو آن را بگیرند. جنبش گذار طی همایشی که عصر دوشنبه (۳۰ثور) در کابل برگزار کرده بود، خواستار کناره‌گیری رییس جمهور غنی بعد از اول جواز ( چهارشنبه) از قدرت شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این مراسم محمد یونس قانونی و محمد محقق معاون اول و دوم تیم صلح و اعتدال، احمد ولی مسعود و نورالحق علومی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و ده‌ها شخصیت سیاسی دیگر حضور داشتند.
هارون معترف رییس جنبش گذار در آغاز این همایش، گفت:«فردا چهار شنبه ( اول جوزا) پایان کار حکومت وحدت ملی است و رییس جمهور غنی باید از فردا از قدرت کناره‌گیری کند تا «سرپرست‌حکومت» تعیین شود و تا انتخاب رییس‌جمهور بعدی امور کشور را پیش ببرد.»


آقای معترف در باره حکم دادگاه عالی در مورد ادامه کار رییس جمهور بعد از اول جوزا افزود:« حکم دادگاه عالی در باره تمدید کار حکومت مستبدانه، نقض صریح قانون اساسی، کودتای سفید در برابر قانون و به سفارش شخص آقای غنی صادر شده است که این حکم مورد قبول مردم افغانستان نیست.»
وی با انتقاد از رییس جمهور غنی ادامه داد که آقای غنی از تمام امکانات دولتی که امانت مردم نزد وی است استفاده ابزاری و انتخاباتی می‌کند.
رییس جنبش گذار در ادامه گفت که ما از طرح «سرپرست‌حکومت» حمایت می‌کنیم و اگر رییس جمهور غنی می‌خواهد همچنان در قدرت باقی بماند باید از نامزدی در انتخابات منصرف شود.
یونس قانونی معاون اول تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر در مورد ختم زمان کاری حکومت گفت:« اول جوزا در تاریخ مشخص است و به هیچ وجه قابل تمدید نیست و امیدواریم که رییس جمهور به خواست مردم و قانون اساسی احترام بگذارد و بدون توسل به زور، قدرت را به دیگران واگذار کند.»


آقای قانونی در مورد انتخابات ریاست جمهوری گفت که ارگ در پی مهندسی انتخابات است تا از این طریق بتواند بار دیگر به قدرت برسد.
وی در ادامه گفت، اول جوزا پایان رسمی کار حکومت بعد از پنج سال است و تمام مردم افغانستان، اجماع سیاسی نامزدان انتخاباتی، فعالان مدنی و چهره‌های سیاسی و جهادی خواستار کنار رفتن غنی از قدرت است.
نورالحق علومی نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در این همایش حضور داشت، گفت: حکومت هیچ توجه برای ادامه کارش بعد از اول جوزا ندارد. اگر آقای غنی می‌خواهد که جلو بروز یک بحران کلان سیاسی را بگیرد باید به قانون اساسی احترام بگذارد و از قدرت کنار برود.


وی در باره انتخابات ریاست جمهوری گفت که ارگ با به تعویق انداختن انتخابات می‌خواهد از راه تقلب و مهندسی به قدرت برسد. او گفت که رییس جمهور غنی با بی‌شرمی تمام می‌خواهد انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان سال گذاشته را در انتخابات آینده نیز تکرار کند.
همچنان محمد محقق معاون دوم تکت صلح و اعتدال با هشدار به حکومت، گفت:« اگر غنی از قدرت کنار نرود ما حکومت را به چالش می‌کشیم. ما بعد از اول جوزا با تجمع میلیونی جلو زورگویی‌های غنی را می‌گیریم.»
وی

گفت که حکومت وحدت ملی در طول پنج سال همواره بحران خلق کرده و تنش‌های سیاسی را به اوج رسانیده است و باید تغییر ایجاد شود تا مردم از این بحران و ناامنی و فقر نجات یابد.
احمد ولی مسعود دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید می‌کند:« شورای نامزدان انتخابات، سیاسیون کشور و نمایندگان ۱۵ کشور خواستار کنار رفتن غنی از قدرت است.»


وی با اشاره به کشورهای همکار افغانستان، گفت که ما در نشستی که با نمایندگان ۱۵ کشور داشتیم آن‌ها کاملاً با ما هم نظر هستند و خواستار کنار رفتن غنی از حکومت.
آقای مسعود حکومت را مانع اصلی روند صلح و دادگاه عالی را آلت دست حکومت دانست.
او رییس جمهور غنی را متهم به استفاده ابزاری از جرگه و دادگاه عالی کرده و تاکید کرد که آقای غنی در پی مشروعیت بخشیدن به ادامه کار حکومت است.
در اخیر این همایش قطع‌نامه‌ای نیز از سوی جنبش گذار منتشر شد که در آن از طرح سرپرست حکومت حمایت شده است.
با این همه، فردا چهار شنبه اول جوزا مهلت قانونی حکومت وحدت ملی به پایان می‌رسد، اما معلوم نیست که ارگ به این خواست سیاسیون تمکین خواهد کرد یا نه.
رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا