آخرین اخبارافغانستانچینخبر های مهمسیاست

تشریح موضع چین در مورد افغانستان

خبرگزاری دید: به دنبال اعلام سیاست خارجی روسیه در قبال افغانستان، چین موضع خود را در موضوع افغانستان منتشر کرد.

چین به منظور تشریح جامع و نظام یافته سیاست‌ها و پیشنهادهای خود و رسیدن به یک اجماع کلی با جامعه جهانی و کشورهای منطقه به منظور ایجاد ثبات در افغانستان و کمک به این کشور، سند «موضع چین در موضوع افغانستان» را تدوین و منتشر کرده است که محتوای آن شامل ۱۱ مورد از جمله پایبندی به «سه احترام» و «سه هرگز» و حمایت از یک حکومت معتدل، فراگیر و پایدار و بازسازی مسالمت‌آمیز افغانستان است.

چین با نشر بیانیه‌ای موضع پکن را در قبال افغانستان واضح کرده و گفته است که امیدوار است «حکومت موقت» افغانستان از حقوق اساسی و منافع تمام مردم این کشور، به شمول زنان، کودکان و گروه‌های قومی حفاظت کرده و در راستای رسیدگی به منافع مردمش و توقعات جامعهٔ بین‌المللی فعالانه کار کند.

چین تعهد کرده است که به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد و هیچ زمانی در امور داخلی این کشور مداخله نخواهد کرد و در پی «منافع خود خواهانه و نفوذ در افغانستان» نیست.

پکن تأکید کرده که مخالف هر گونه نفوذ و مداخلهٔ خارجی در این کشور است.

پکن افزوده که از حکومتداری میانه‌رو و معقول در افغانستان حمایت می‌کند و امیدوار است این کشور بتواند یک ساختار سیاسی همه‌جانبه و باز را ایجاد کرده و سیاست خارجی و داخلی میانه‌رو را روی دست بگیرد.

در اعلامیه بدون ذکر نام حکومت طا-لبان گفته شده است که پکن امیدوار است افغانستان با تمامی کشورها، به ویژه کشورهای همسایه‌اش «تبادلات دوستانه» داشته باشد.

در این موقف جدید چین همچنان آمده است که پکن به گونهٔ متداوم در بخش بازسازی و توسعه، پیشرفت اقتصادی، همکاری‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری و زراعت در افغانستان کمک‌ خواهد کرد.

مبارزه با تروریزم

چین با اظهار نگرانی از موجودیت گروه‌های تروریستی در افغانستان گفته است که در بخش مبارزه با تروریزم با قوت و قاطعیت از کابل حمایت می‌کند.

در بیانیه این کشور آمده است که «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» یک سازمان تروریستی است که جنگجویان آن در افغانستان تهدید جدی را متوجه امنیت چین می‌سازند و پکن امیدوار است که طا-لبان به تعهداتش عمل کرده و اقدامات موثرتری را برای سرکوبی تروریست‌ها، به شمول جنبش اسلامی ترکستان شرقی روی دست گیرد.

چین همچنان گفته است که کابل مصئونیت و امنیت شهروندان، تاسیسات و پروژه‌های چین و سایر کشورها را در افغانستان تضمین کند.

پکن بیان داشته که در بخش مبارزه با «تروریزم، جدایی‌طلبی و افراطگرایی» در افغانستان به گونهٔ‌ مشترک کار خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا