آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

تطبیق سیاست ویزا؛ ده‌ها موتر باربری از تورخم به پیشاور بازگشتند

خبرگزاری دید: در پی تطبیق ارایه اسناد برای ترانزیت میان افغانستان و پاکستان و مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی، حدود ١٠٠ موتر باربری با کالای صادراتی به افغانستان از تورخم به پیشاور بازگشته اند.

ناامید شده از تعلیق یک هفته‌ای تجارت با افغانستان از طریق مرز تورخم به دلیل محدودیت ویزا، بیش از ١٠٠ وسیله نقلیه مملو از میوه، سبزیجات و سایر کالاها به پیشاور بازگشته اند.

صادرکنندگان میوه و سبزی به روزنامه داون گفته‌اند که حدود ٩٠ وسیله نقلیه که عمدتاً مملو از کینو، کچالو و سایر اقلام فاسدشدنی بودند، به پیشاور بازگشته‌اند.

مجیب‌الله شینواری کارمند ترخیص کالا از گمرک گفته که جلسات متعدد در پیشاور و اسلام‌آباد طی چند روز گذشته به دلیل تنش مرزی بین پاکستان و ایران و همچنین عدم تمایل مقامات پاکستانی برای تسهیل سیاست ویزا برای افغانستانی‌ها کاهش یافته است.

وی افزوده که تعدادی از رانندگان افغانستان و دست‌یاران آن‌ها با ویزاهای معتبر بارها از مقامات مرزی درخواست کرده اند تا به آن‌ها اجازه بازگشت بدهند، اما در ترافیک گیر مانده‌اند.

این کارمند گمرک گفته است: خودروهای حمل و نقل برخی پاکستانی‌ها با وجود داشتن مدارک مورد نیاز در آن سوی مرز متوقف شده است.

او همچنین بیان داشته که به دلیل تعلیق یک هفته‌ای تجارت دوجانبه، تاجران از پاکستان و افغانستان میلیاردها روپیه خسارت دیده اند.

شینواری هشدار داده که کالاهای پاکستانی ممکن است برای همیشه بازار افغانستان و همسایگان این کشور را از دست بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا