آخرین اخبارافغانستانسیاست

تظاهرات ثبات و همگرایی پایان یافت

گردهمایی ده‌ها تن از هواداران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در اعتراض به آنچه تقلب انتخاباتی می‌خوانند؛ با صدور قطعنامه‌ای شش ماده‌ای پایان یافت.

گردهمایی ده‌ها تن از هواداران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در اعتراض به آنچه تقلب انتخاباتی می‌خوانند؛ با صدور قطعنامه‌ای شش ماده‌ای پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری دید، ده‌ها تن از هواداران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله صبح امروز جمعه ( ۸قوس) در برابر آنچه تقلب در بازشماری آرا و نتایج انتخابات می‌خوانند به خیابان آمدند و خواستار تامین شفافیت در شمارش آرا شدند.
هواداران این دسته انتخاباتی از چندین موقعیت به سوی چارراه ( فواره آب) حرکت کردند و در مقابل ارگ ریاست جمهوری قطعنامه این گردهمایی را خواندند.
متن کامل قطعنامه:
قطعنامه راهپیمایی تاریخی دسته ثابت و همگرایی در برابر تقلب و تامین شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری!
به دلیل دست کاری و جعل مکرر در آرا و اراده مردم انتخابات و روند مردم سالاری در افغانستان به مرحله حساس رسیده است. مردم افغانستان هربار با شجاعت و وطن دوستی به پای صندوق‌های رای می‌روند تا دولتی مبنی بر اراده شهروندان و باورمند به افغانستان یک پارچه و ارزش‌های ملی و متعهد به اصلاحات و تغییر در سرنوشت ملی روی کار آید اما هر بار عده‌ای با تقلب، جعل و فساد اراده ملت بزرگ افغانستان را به بازی می‌گیرند.
مردم افغانستان در شش میزان۱۳۹۸ با قبول خطر مرگ و قربانی به پای صندوق‌های رای رفتند اما چهره‌های خائن به دموکراسی باردیگر تلاش کردند به تحریف آرای شهروندان بپردازند و حکومت برخاسته از جعل و تزویر را روی کار آورند.
مرد افغانستان از اقوام، مذاهب و ولایات مختلف با حضور پرشکوه و مشارکت بی‌نظیر در راهپیمایی تاریخی امروز جمعه ( ۸ قوس) به جریان متقلب و حامیان شان پیام روشن و صریح می‌فرستند:
۱: مردم افغانستان این بار اجازه نخواهند داد دولت برخاسته از تقلب بر سرنوشت شان حاکم گردد و چراغ انتخابات و مردم سالاری را برای همیشه در سرزمین ما خاموش گرداند. تیم تقلب، کمیسیون انتخابات و جامعه بین‌المللی نباید صدای حق‌طلبانه ملت افغانستان را دست کم بگیرند. به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که با تمام توان از آرا و حقوق آنان دفاع خواهیم کرد و به مشارکت در نظام آلوده با جعل و تزویر روی نخواهیم آورد.
۲: کمیسیون انتخابات باید به مسیر قانون، طرزالعمل‌ها و لوایج نافذ انتخاباتی برگردد و به جای تمکین به خواست‌ها و مطالبات یک تیم انتخاباتی صدای ملت افغانستان را بشنود. کمیسیون انتخابات باید فورأ ۳۰۰ هزار رای غیر بایومتیریک و جعلی را از دور خارج سازد و استقلالیت و بی‌طرفی‌اش را در روند انتخابات ثابت کند. در غیر آن مسئولیت بحران سیاسی انتخاباتی و پیامدهای آن به اعضای کمیسیون انتخابات بر می‌گردد.
۳: جامعه بین‌المللی با درک اوضاع ناهنجار و بحرانی کنونی باید در برگشت پروسه انتخابات به مسیر قانونی و اصولی تلاش نماید. همکاران بین‌المللی نباید اجازه بدهند که افغانستان به گذشته تاریک نظام‌های غیر مردمی برگردد. انتخابات ۲۰۱۹ خط فاصل میان دیکتاتوری و مردم‌سالاری است.
۴: نیروهای امنیتی فرزندان، برادران و خواهران ما هستند. توقع ما از آن‌ها همکاری در جهت تحقق عدالت پیروزی حق بر باطل و تضمین آینده روشن برای فرزندان ما است. نیروهای امنیتی در اعتراضات و راه‌پیمایی‌های عدالت خواهانه مرد افغانستان با بی‌طرفی، امانتداری و وطن دوستی همیشگی‌شان برخورد کنند و امنیت معترضان را تامین و تضمین نمایند.
۵: اگر کمیسیون انتخابات و نهادهای ذیدخل به خواست‌ها و مطالبات مشروع و قانونی تیم ثبات و همگرایی و مردم افغانستان پاسخ ندهند؛ مااز تمام گزینه‌های مشروع، صلح آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رای و اراده واقعی مردم کار خواهیم گرفت و بساط تقلب‌کاران را جمع خواهیم کرد.
۶: از حضور آگاهانه و شجاعانه‌ خودجوش مردم در ولایت‌های مختلف در مقابل دروازه کمیسیون مستقل انتخابات و جلوگیری از روند غیر قانونی بازشماری آرا تا مشخص شدن سرنوشت آرای تقلبی و مشکوک حمایت و پشتبانی می‌کنیم.
و من الله‌التوفیق
رهبری ثبات و همگرایی
هشتم قوس ۱۳۹۸

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا