آخرین اخبارجهانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

تظاهرات صدها هزار نفر در خاورمیانه، اروپا و آسیا علیه حملات رژیم اسراییل به غزه

خبرگزاری دید: صدها هزار نفر در شهرهای مختلف اروپا، خاورمیانه و آسیا به حمایت از غیر نظامیان فلسطینی و تقبیح جنایات رژیم اسراییل بر نوار غزه تظاهرات کردند تا حمایت خود را از فلسطینی‌ها نشان دهند.

در یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها در لندن، تصاویر هوایی نشان می‌دهد که جمعیت زیادی در پایتخت راهپیمایی می‌کنند تا از دولت نخست‌وزیر ریشی سوناک درخواست آتش‌بس کنند.

یکی از تظاهرات کننده‌ها گفته است: ابرقدرت‌ها در حال حاضر به اندازه کافی کار نمی‌کنند. به همین دلیل است که ما اینجا هستیم. ما خواستار آتش‌بس هستیم، خواستار حقوق فلسطینی‌ها، حق وجود، زندگی، حقوق بشر، همه حقوق ما هستیم.

او افزوده است: این مربوط به حماس نیست، بلکه در مورد حفاظت از جان فلسطینیان است.

دولت بریتانیا با تکرار موضع واشنگتن فقط از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه حمایت کرده است.

بریتانیا از رژیم اسراییل پس از حمله ۷ اکتوبر حماس که به گفته اسرائییل ۱ هزار و ۴۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان کشته شدند، حمایت کرده است.

بر اساس گزارشی که روز شنبه از سوی وزارت بهداشت فلسطین منتشر شد، از زمان آغاز بمباران رژیم اسراییل از سه هفته پیش، تعداد کشته‌ها در غزه نزدیک به ۸ هزار نفر افزایش یافته که اکثر آن‌ها غیرنظامی هستند.

حمایت و همدردی شدید دولت‌های غربی از رژیم اسراییل وجود دارد، اما حملات اسراییل خشم به ویژه در کشورهای مسلمان و عربی را برانگیخته است.

در مالزیا، جمعیت زیادی از تظاهرکنندگان در مقابل سفارت امریکا در کوالالامپور شعار سر دادند.

رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهور ترکیه در یک راهپیمایی بزرگ در استانبول، خطاب به صدها هزار نفر از هوادارانش گفت که اسراییل یک اشغال‌گر است و موضع خود را در مورد اینکه حماس یک سازمان تروریستی نیست، تکرار کرد.

اردوغان این هفته با انتقاد شدید رژیم اسراییل گروه حماس را «مبارزان آزادی» خواند.

مردم عراق در تظاهراتی در بغداد و کرانه باختری اشغالی شرکت کردند، معترضان فلسطینی در الخلیل روز شنبه خواستار تحریم جهانی محصولات اسراییل شدند.

آن‌ها شعار می‌دادند: در کشتار کودکان فلسطین سهیم نباشید.

در سایر نقاط اروپا، مردم به خیابان‌های کپنهاگن، روم و استکهلم برآمدند.

برخی از شهرهای فرانسه از زمان آغاز جنگ، راهپیمایی‌ها را ممنوع کرده اند، زیرا می‌ترسند این تظاهرات به تنش‌های اجتماعی دامن بزند، اما با وجود ممنوعیت در پاریس، تجمع کوچکی روز شنبه برگزار شد.

در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند، هزاران نفر با در دست داشتن پرچم فلسطین و پلاکاردهایی با مضمون «فلسطین آزاد» به سمت پارلمان راهپیمایی کردند.

در لندن، محدودیت‌های خاصی برای محدود کردن اعتراضات در اطراف سفارت اسراییل اعمال شده است.

این در حالی است که به‌رغم تصویب قطع‌نامه برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، رژیم اسراییل حملات خود را تشدید کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا