آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

تعطیلات عید؛ افزایش رخدادهای ترافیکی در بامیان

خبرگزاری دید: مسئولان در ولسوالی یکاولنگ بامیان می‌گویند که به دلیل حضور گسترده مردم از سراسر کشور، حوادث ترافیکی در ولایت بامیان مخصوصاً ولسوالی یکاولنگ افزایش یافته است‌.

با گرم شدن هوا در کشور شهروندان با استفاده از تعطیلات عید برای باز دید از بندامیر به بامیان سفر کردند که روزانه هزاران تن از سراسر کشور وارد بامیان می‌شوند.

با حضور گسترده مردم یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد افزایش حوادث ترافیکی است که شهروندان دلیل آن را نا آشنایی مردم با جاده‌ها عنوان می‌کنند.

نجیب الله یکی از رانندگان به خبرگزاری دید، می‌گوید که اکثر کسانی که از نقاط دیگر کشور به بامیان سفر می‌کنند با جاده‌ها آشنایی ندارند و عدم آگاهی و شناخت دقیق جاده‌ها باعث حادثه ترافیکی می‌شود.

وی می‌گوید که مسیر بندامیر یکی از پر رفت‌وآمد ترین مسیرها در این فصل سال است و خامه بودن سرک نیز از عوامل رخدادهای ترافیکی است.

قدرت الله یکی دیگر از بازدیدکنندگان بندامیر به خبرگزاری دید، می‌گوید که عدم مسلکی بودن راننده‌ها عامل اصلی حوادث ترافیکی است.

وی افزود که موترهای بی‌اسناد بسیار زیاد است و هیچ ممانعت برای گشت‌وگذار این موترا وجود ندارد و هر کسی‌که پول خرید یک موتر را داشته موتر خریده و بدون تجربه رانندگی سوار می‌شوند و همین باعث حادثه ترافیکی می‌شود.

قدرت الله می‌گوید که هر کسی که رانندگی می‌کند باید درس رانندگی را بخواند و تمام قوانین ترافیکی را یاد بگیرد، ولی در افغانستان چنین چیزی نیست. مردم با فروش حاصلات زراعتی شان یک موتر بی‌اسناد را می‌خرند و راننده می‌شوند که این کار شان جان ده‌ها انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این در حالی است که حادثات ترافیکی یکی از مرگبارترین پدیده‌ها در کشور به شمار می‌رود که سالانه صدها کشته و زخمی بر جای می‌گذارد.

سید محمد موسوی آمر جنایی ولسوالی یکاولنگ نمبر یک به خبرگزاری دید می‌گوید که تمام کسانی که به بامیان و مخصوصاً بند امیر می‌آیند باید با احتیاط کامل رانندگی کنند تا سفر شان به غم مبدل نشود.

آقای موسوی افزود که در بندامیر سرک‌ها خامه است و گردوخاک نیز زیاد است و شماری از رانندگان دچار حادثه ترافیکی می‌شوند. سرعت زیاد رانندگان نیز از عواملی است که حادثه ترافیکی رخ می‌دهد.

وی افزود‌ که حضور هزاران موتر در مسیر بامیان و بندامیر و ازدحام جاده نیز باعث افزایش حوادث ترافیکی می‌شود.

عبیدالله یکی از شهروندانی که از شمال کشور به بند امیر آمده است به خبرگزاری دید، می‌گوید که مسئولان امارت اسلامی باید در بازسازس و معیاری ساختن جاده‌های منتهی به بندامیر تلاش کنند. چون سالانه مردم از سراسر کشور به اینجا می‌آیند و حفظ جان مردم باید در اولویت باشد.

وی می‌گوید که بند امیر یکی از جاهای دیدنی کشور است ولی گرد‌وخاک یکی از مشکلات جدی برای بازدیدکنندگان و رانندگان است. مسئولان باید تمام سرک‌های بندامیر را سنگ فرش و یا اسفالت کنند تا مردم در آرامش بتوانند از سفر شان لذت ببرند.

گفتنی است که حوادث ترافیکی یکی از پدیده‌هایی است که همه ساله جان صدها تن را می‌گیرد. سرعت زیاد، غیر معیاری بودن جاده‌ها، عدم آگاهی مردم از مسیرها و در مواردی استندرد نبودن موترها از عوامل حوادث ترافیکی گفته شده است‌.

نویسنده

رسول شهزاد- بامیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا