آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

تعلیق تحصیل و کار؛ زنان: مورد توهین، تحقیر و تبعیض قرار گرفته‌ایم

راشدی گفت: ما با حجاب بودیم، جدا از پسران درس می‌خواندیم و تمام شرط و شروط طا-لبان را مراعت می‌کردیم، اما نمی دانیم که بهانه چیست و چرا علیه ما تبعیض روا داشته‌اند

رسول شهزاد
خبرگزاری دید: به دنبال محدودیت جدید علیه زنان مبنی بر منع تحصیلات عالی و کار در ادارات غیر دولتی، شماری از زنان می‌گویند که با این اقدامات حس می‌کنند به شدت توهین و تحقیر شده و مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.
هرچند زنان در بیش از یک سال اخیر با محدودیت‌های زیادی مواجه شده بودند، اما تعلیق مطلق تحصیلات در کنار عدم جواز کار در ادارات، دو محدودیت تازه است که اخیراً از سوی طا-لبان بر آن‌ها اعمال شده است.
روزهای پایانی ماه قوس و آغازین ماه جدی، نخست وزارت تحصیلات عالی دستور داد که تحصیلات زنان در تمام دانشگاه‌های خصوصی و دولتی معلق شود و سپس وزارت اقتصاد به تمام نهادها و ادارات غیر دولتی و دولتی دستور داد که زنان کارمند را اخراج کنند.
این اقدامات طا-لبان با واکنش‌های جدی داخلی و خارجی مواجه شده و شماری از دختران و زنان نیز در سطح شهرهایی مثل کابل و هرات علیه آن اعتراض کردند.
استادان دانشگاه نیز با استعفا از شغل خود در دانشگاه‌ها، به کمپاین اعتراضی دختران پیوستند و پسران دانشجو نیز اعتصاب کردند.
با این حال، دختران دانشجو و زنانی که شغل شان معلق شده، می‌گویند، حس توهین و تحقیر شدگی دارند و مورد تبعیض واقع شده‌اند.
مبینه عالمی دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل می‌گوید: اسلام به زنان و مردان اجازه داده که علم بیاموزند، ولی طا-لبان خلاف آموزه اسلامی، علیه زنان تبعیض روا می‌دارند.
بانو عالمی افزود: حس می‌کنم دیگر انسان نیستم، با ما همانند حیوانات رفتار می‌شود، حس می‌کنم حق و حقوقی ندارم و فقط باید مثل برده و کنیز باشم.
صابره راشدی دانشجوی دیگری است که بغض کرده و از اقدام جدید طا-لبان شاکی است. او هرچند می‌گوید که متعجب نشده؛ اما می‌افزاید که این اقدامات طا-لبان سبب بربادی چند نسل می‌شود.
راشدی گفت: ما با حجاب بودیم، جدا از پسران درس می‌خواندیم و تمام شرط و شروط طا-لبان را مراعت می‌کردیم، اما نمی دانیم که بهانه چیست و چرا علیه ما تبعیض روا داشته‌اند.
اما به باور سیمین ستاری دانشجوی دیگری که در رشته حقوق درس می‌خواند و اکنون بی‌سرنوشت شده، اقدامات طا-لبان در جهت محدود ساختن زنان جنبه سیاسی دارد.
او می‌گوید که اسلام زنان را محدود نکرده؛ زیرا به مرد و زن اجازه تحصیل داده است.
به دنبال تعلیق تحصیل دختران، شماری از دانشجویان پسر نیز اعتصاب کرده و «شعار یا همه یا هیچ کس» را سر داده‌اند. این دانشجویان در کابل، بلخ، هرات، قندهار و شماری از ولایات دیگراز حضور در صنف‌های درسی خودداری کرده و خواستار برگشت دختران شده‌اند.
از زمان تسلط مجدد طا-لبان در سال گذشته تاکنون، محدودیت‌های زیادی علیه زنان وضع شده است و شماری از کارشناسان می‌گویند که دامنه محدودیت ها گسترش نیز خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا