آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

محور مردم افغانستان:

تعویق انتخابات به دستور حکومت بوده/ عزل و نصب مقامات بلندپایه متوقف شود

جریان سیاسی محور مردم افغانستان در واکنش به تعویق تاریخ برگزاری انتخابات با نشر اعلامیه‌ای، گفته است که این تعویق به دستور حکومت صورت گرفته است. همچنان محور مردم افغانستان، هدف از تعویق برگزاری انتخابات را، زمینه سازی برای مهندسی آن خوانده است.

جریان سیاسی محور مردم افغانستان در واکنش به تعویق تاریخ برگزاری انتخابات با نشر اعلامیه‌ای، گفته است که این تعویق به دستور حکومت صورت گرفته است. همچنان محور مردم افغانستان، هدف از تعویق برگزاری انتخابات را، زمینه سازی برای مهندسی آن خوانده است.
در این اعلامیه با اشاره به تاثیر حکومت بر کمیسیون انتخابات برخی موارد مطرح شده است.
در بخشی از اعلامیه آمده است:« محور مردم افغانستان براین باور است که این تصمیم کمیمسیون به دستور حکومت وحدت ملی صورت گرفته و هدف آن بیش از آن که انجام اصلاحات در کمیسیون باشد، زمینه سازی برای مهندسی کردن انتخابات است.»
محور مردم افغانستان همچنان ۵ خواسته را از حکومت مطرح کرده و خواستار توقف دخالت حکومت در امور کمیسیون انتخابات شده است.
متن کامل اعلامیه:
کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که انتخابات ریاست جمهوری آینده با سه ماه تاخیر، یعنی در بیست و نهم سرطان ۱۳۹۸ برگزار می‌شود. علت این تاخیر از سوی کمیسیون انتخابات، رفع نواقص، انجام اصلاحات و بهتر برگزار شدن انتخابات اعلام شده است. محور مردم افغانستان بر این باور است که این تصمیم کمیمسیون به دستور حکومت وحدت ملی صورت گرفته و هدف آن بیش از آن که انجام اصلاحات در کمیسیون باشد، زمینه سازی برای مهندسی کردن انتخابات است.
بنا بر این محور مردم افغانستان صریحاً اعلام می‌کند که این تصمیم در مخالفت صریح با ماده شصت و یکم قانون اساسی و قانون انتخابات افغانستان است.
محور مردم افغانستان خاطر نشان می‌کند که اگر تاخیر در برگزاری انتخابات به منظور تامین صلح می‌بود، به رغم غیرقانونی بودن آن، می‌توانست قابل توجیه باشد.
از سوی دیگر و با توجه به مشکلات جدی و غیر قابل اغماض که در انتخابات پارلمانی دیده شد، بدون اصلاحات در نهادهای انتخاباتی و زمینه سازی برای استفاده کامل و بدون نقض سیستم بایومتریک، برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه که نتیجه آن برای مردم افغانستان قابل قبول باشد، ممکن نیست.
بنا بر این، محور مردم افغانستان خواستار اصلاحات جدی و فوری در این زمینه‌ها است:

  1. قطع مداخله حکومت در امور کمیسیون‌های انتخاباتی.
  2. توقف عزل و نصب مقام‌های حکومتی از بست دو به بالا.
  3. اصلاحات لازم در نهادهای انتخاباتی.
  4. تطبیق صد در صدی و آنلاین سیستم بایومتریک.
  5. قطع استفاده از امکانات حکومتی به منظور کمپاین انتخاباتی.
    محور مردم افغانستان
    کابل ۱۱ جدی ۱۳۹۷

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا