آخرین اخباراجتماعافغانستانمحیط زیست

تغییرات اقلیمی؛ افغانستان تاوان کشورهای صنعتی را می‌پردازد

خبرگزاری دید: در تازه ترین گزارش کمیته بین‌المللی نجات افغانستان جزو کشورهایی محسوب شده که به شدت از تغییرات اقلیمی آسیب دیده و کاهش تولید مواد غذایی مردم آن را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

افغانستان با ورود به سومین سال خشک‌سالی، با پشت‌سر گذاشتن زمستان مرگبار همراه با سرمای شدید، برف و سیل در بسیاری از مناطق کشور، در جمع ده کشوری قرار گرفته که بدترین آسیب را از تغییرات‌اقلیمی متحمل شده است.

براساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، افغانستان سومین کشوری است که از تغییرات آب و هوایی آسیب دیده است.

این وضعیت بدتر از زمستان سخت سال گذشته توصیف شده است که در آن صدها خانواده مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و زمین‌های کشاورزی و محصولات‌شان از بین رفتند.

براساس فهرست دیده‌بان سالانه کمیته بین‌المللی نجات، موقعیت افغانستان از بدترین وضعیت در سال ۲۰۲۲ به سومین بدترین وضعیت در سال ۲۰۲۳ تغییر کرده است.

این کمیته گفته است که این تغییر به معنای آن نیست که پیشرفتی در کشور صورت گرفته باشد، بلکه تأثیرات تغییراقلیم در شرق افریقا شدید گزارش شده است.

کمیته بین‌المللی نجات گفته است از زمانی که طا-لبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، این کشور شکنندگی فزاینده‌ای را تجربه کرده است؛ زیرا توقف کمک‌های خارجی و فروپاشی اقتصادی باعث عمیق‌تر شدن فقر شده است.

این کمیته گفته است که افغانستان اکنون درحالی وارد سومین سال خشک‌سالی خود شده است که سیل شدید در برخی از مناطق کشور تولید مواد غذایی را کاهش داده و مردم را از خانه‌های‌شان آواره کرده است.

براساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات، ده کشوری که بدترین آسیب را از تغییرات‌اقلیم دیده‌اند، شامل یمن، چاد، سودان جنوبی، جمهوری افریقای مرکزی و سایر کشورهایی هستند که در انتشار گازهای گل‌خانه‌ای جهانی سهم کمی دارند.

دیوید میلیبند مدیرعامل و رییس این کمیته گفته است: «آسیب‌پذیرترین جمعیت جهان در حال حاضر در خط مقدم بحران آب‌وهوایی هستند».

او پیشنهاد کرده است که برای کاهش بدترین و شدیدترین بلایای آب‌وهوایی، کشورهایی که در انتشار گازهای گل‌خانه‌ای سهم کلان دارند، باید اقدامات بیشتری را برای مهار آن انجام دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا