آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تغییرات عمده در تیم سیاسی؛ طالبان به دنبال چیست؟

با کمال تعجب، این تغییر و تحول، امیر خان متقی فرمانده ارشد طالبان را به حاشیه برد و وی را از کمیتۀ مذاکره کننده حذف نمود. با توجه به این که وی به پاکستان نزدیک است، حذف او می‌تواند نفوذ پاکستان را نسبت به مذاکرات میان‌افغانی محدود کند

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
طالبان می‌گویند این گروه پسر بنیان‌گذار طالبان(ملایعقوب) را مسئول بخش نظامی تعیین نموده و چندین تن دیگر را نیز وارد تیم مذاکره کننده کرده است. این تغییر و تبادلات در آستانه گفت‌وگوها با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد.
منابعی از میان گروه طالبان گفته‌اند که چهار عضو شورای رهبری گروه طالبان نیز وارد تیم بیست نفری مذاکره کننده این گروه شده‌اند.
این منابع افزوده است که این تغییرات تحت نظارت ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه انجام شده و هدف از آن گرفتن کنترول بخش‌های سیاسی و نظامی این گروه می‌باشد.
در همین حال، تحلیل‌گران می‌گویند این امر خبر خوبی در گفت‌وگوها با رهبری سیاسی افغانستان است و نشان می‌دهد که طالبان در مذاکرات جدی خواهند بود.
اندریو وایلدر معاون برنامه آسیایی انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن می‌گوید: «این امر پیشرفت مثبت است، زیرا طالبان هیئتی را ایجاد می‌کنند که نسبت به هر زمان دیگر گسترده‌تر و برجسته‌تر به نظر می‌رسد یا ممکن برای آغاز مراحل گفت‌وگوها ضروری باشد».
وی می‌افزاید: «اگر می‌خواهید نیمۀ پر گیلاس را ببینید، تقویت هیئت طالبان می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که این گروه قصد دارد وارد بحث‌های جدی شود».
با کمال تعجب، این تغییر و تحول، امیر خان متقی فرمانده ارشد طالبان را به حاشیه برد و وی را از کمیتۀ مذاکره کننده حذف نمود. با توجه به این که وی به پاکستان نزدیک است، حذف او می‌تواند نفوذ پاکستان را نسبت به مذاکرات میان‌افغانی محدود کند.
طبق گزارش‌ها، انتصاب ناگهانی پسر ملا محمد عمر به عنوان فرمانده نظامی طالبان و بدون مشورت با شورای رهبری این گروه، موجب نارضایتی و دلخوری اعضای این شورا شده است. با این حال، منابع از میان طالبان می‌گویند که ملا یعقوب با اعضای این شورا ملاقات کرده و رضایت آن‌ها را به دست آورده است.
میشل کوگلمن تحلیل‌گر امور آسیایی در مرکز ویلسون می‌گوید: «انتصاب یعقوب به نظر می‌رسد تا حدودی تلاشی از سوی ملا آخوندزاده برای نظارت از عملیات‌های میدان جنگ در لحظۀ مهم باشد … چنانچه شورشیان خشونت‌ها را افزایش داده تا موضع مذاکره خود را در آستانه آمادگی برای گفت‌وگوهای احتمالی با حکومت افغانستان تقویت کند».
تیم مذاکره کننده جدید طالبان شامل عبدالحکیم، معتمد آخوندزاده و مولوی ثاقب وزیر عدلیه وقت این گروه می‌شود.

نویسنده

کتی گانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا