آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تغییر بازی در افغانستان؛ شبکه حقانی به داعش نزدیک می‌شود

نفوذ شبکه حقانی در گروه داعش تنها به کدرهایی که به این گروه می‌پیوندند، محدود نمی‌شود، بلکه شامل سطوح مختلف دیگر مانند کنترول رهبری، کمیسیون‌های نظامی و اطلاعاتی و امیرهای سطوح حوزه‌ای این گروه تروریستی جهانی نیز می‌شود.

کارشناسان ارشد ضد تروریزم می‌گویند دولت پاکستان به منظور حفظ اهرم فشار خود در افغانستان، شبکه حقانی را تشویق و ترغیب می‌کند تا سهم خود را در گروه داعش-شاخه خراسان افزایش دهد. از این طریق، اسلام آباد می‌تواند نفوذ خود را در حملات تروریستی آینده در منطقه افغانستان-پاکستان همچنان حفظ کند.
به گفته آن‌ها، داعش می‌تواند در خط نخست حملات شبکه حقانی و لشکر طیبه قرار گیرد. اسلم فاروقی رهبر داعش که تبعه پاکستان است و با لشکر طیبه و تحریک طالبان پاکستان ارتباط دارد، به تاریخ ۵ اپریل همراه با ۱۹ تن از کدرهای تروریستی دیگر از سوی امنیت ملی افغانستان بازداشت شد.
ناظرین مسائل افغانستان و پاکستان می‌گویند واحدهای داعش- شاخه خراسان در کابل و ننگرهار زیر کنترول شدید فرماندهان سابق شبکه حقانی و سراج‌الدین حقانی معاون رهبر طالبان که حملات را در خاک افغانستان راه‌اندازی می‌کند، قرار دارد. کدرهای داعش علاوه بر اینکه بخشی از شبکه جمع‌آوری اطلاعات هستند، به همکاری شبکه حقانی حملات را در کابل راه‌اندازی می‌کنند.
نفوذ شبکه حقانی در گروه داعش تنها به کدرهایی که به این گروه می‌پیوندند، محدود نمی‌شود، بلکه شامل سطوح مختلف دیگر مانند کنترول رهبری، کمیسیون‌های نظامی و اطلاعاتی و امیرهای سطوح حوزه‌ای این گروه تروریستی جهانی نیز می‌شود. داعش در حال حاضر به سه جناح تقسیم شده است – جناح اسلم فاروقی، معاویه و امام بخاری.
با این حال، تلاش برای غلبه بر داعش توسط شبکه حقانی با کمک سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) چالش‌های خاص خود را دارد. این سه جناح از گروه تحت حمایت راولپندی پشتیبانی می‌کنند و علیه تلاش‌های شبکه حقانی برای پیوستن به داعش در افغانستان به شدت مقاومت می‌شود.
با این وجود، آی اس آی به شبکه حقانی کمک می‌کند تا کانال‌هایی را با جناح امام بخاری داعش باز کند تا از این طریق آن‌ را وارد «خلافت اسلامی خراسان» کرده و همکاری عملیاتی محکمی را حفظ کند.
یک مقام ارشد ضد تروریزم می‌گوید: «غلبه شبکه حقانی بر داعش-شاخه خراسان می‌تواند یک تحول در تغییر بازی باشد؛ چنانچه می‌توان گروه بزرگ تروریستی را از نوع القاعده به همراه مربیان مستقر در راولپندی ایجاد کرد تا پاکستان بتواند انجام هر گونه حمله در شبه قاره هند یا غرب را رد کند».

نویسنده

شیشیر گوپتا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا