آخرین اخباراجتماعافغانستاندیدگاه

تفاوت بهای برق در کابل و بلخ؛ یک بام و دو هوا

برق ولایت بلخ از ازبیکستان تامین می‌شود. همین برق به کابل نیز می‌آید ولی به رغم این که مسیر آن به کابل ۵۰۰ کیلومتر است و در این فاصله دچار ضایعات و افت ولتاژ نیز می‌شود، هر کیلووات آن در کابل به ۲ افغانی عرضه می‌شود در حالی که در بلخ قیمت آن ۶٫۵ افغانی است.

تفاوت بهای هر کیلووات برق در سایر ولایات، کابل و بلخ سرانجام پای رییس شرکت برق(برشنا) را به مجلس نمایندگان کشید.
در مورد تفاوت بهای هر کیلووات برق در ولایت بلخ با مثلاً کابل و دیگر ولایات باید عرض شود که دست کم از چند سال به این طرف، به موضوعی برای شکایات و اعتراضات باشندگان مزارشریف، ثبت طومار شکایت و حرکت‌های نمادین برای نشان دادن نارضایتی از آن شده است.
برق ولایت بلخ از ازبیکستان تامین می‌شود. همین برق به کابل نیز می‌آید ولی به رغم این که مسیر آن به کابل ۵۰۰ کیلومتر است و در این فاصله دچار ضایعات و افت ولتاژ نیز می‌شود، هر کیلووات آن در کابل به ۲ افغانی عرضه می‌شود در حالی که در بلخ قیمت آن ۶٫۵ افغانی است.
اکنون برای موشکافی این معضل بزرگ اجتماعی و «آپارتاید» صریح علیه یک بخش خیلی مهم کشور، نیاز است که چند مورد بررسی شود.
۱)نادیده گرفته شدن شکایات مردمی؛ ۲) استفاده سیاسی برخی نمایندگان بلخ از موضوع؛ ۳) عدم پاسخگویی درست ریاست برشنا.
نادیده گرفته شدن شکایات مردمی:
از چند سال به این سو مردم بلخ به خاطر بلند بودن بهای صرفیه برق شکایت دارند و چند بار نیز در اعتراض به این موضوع به جاده‌ها برامدند، طومار امضا کردند و در دهن دروازه شورای ولایتی تجمع نمودند، ولی این موضوع از سوی مسئولان در بلخ جدی گرفته نشد، نمایندگان قبلی و کنونی بلخ به آن نپرداختند و مشکل سرجای خود ماند.
استفاده سیاسی برخی نمایندگان از این معضل:
مشکل بهای صرفیه برق در بلخ از سوی نمایندگان این ولایت نیز نادیده گرفته شده است. نمایندگان بلخ هیچگاه به صورت دلسوزانه به این معضل رسیدگی نکرده و فریاد رسای مردم آن ولا نشدند. به رغم بی‌توجهی اما، برخی نمایندگان پیشین و کنونی بلخ در پارلمان کشور، در پی استفاده‌های سیاسی و کمپاینی از این موضوع بوده و در جهت رسیدن به اهداف سیاسی خود از آن استفاده کردند. این است که مشکل بهای بلند برق همچنان در بلخ سر جای خود است.
عدم پاسخگویی برشنا:
مسئولان دفتر مرکزی برشنا و حوزه بلخ برشنا هیچ گاه در مورد معضل برق در بلخ پاسخ روشن و درست به مردم نداده و همواره یا سکوت کرده‌اند یا هم به بهانه‌های واهی و خام گفته‌اند که بلند بودن بهای خریداری برق از ازبیکستان عامل اصلی بلند بودن قیمت برق در بلخ است. اما باید پرسید که اگر بهای برق به دلیل وارداتی بودن بلند است، پس باید به تبع آن برق کابل نیز به همان قیمت عرضه شود، چون برق مرکز نیز وارداتی بوده و به آن بُعد مسافت را نیز باید افزود، چه از بلخ تا کابل هم ضایعات برق افزایش می‌یابد و هم تاسیسات انتقال خط برق استهلاک می‌شود.
در آخر، مردم بلخ انتظار دارند که همانند دیگر نقاط کشور از روشنایی برق با نرخ عادلانه مستفید شوند و اگر چنین نشود بدون شک مسئول آن مسئولان محلی برشنا، مسئولان مرکزی شرکت برشنا و نمایندگان بلخ در مجلس نمایندگان خواهند بود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا