آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستگزارش

تقابل روسیه با غرب+ هراس از داعش؛ فرصتی باد آورده برای امارت طا-لبان

شماری از کارشناسان به این باور هستند که روسیه به خاطر تقابل با غرب و مخصوصاً با امریکا در پی نزدیکی با طا-لبان است تا فشارها بر اتحادیه اروپا و امریکا را بیشتر سازد

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: نماینده خاص رییس جمهور روسیه برای افغانستان، به تازگی اعلام‌ کرده است که ممکن است مسکو طا-لبان را به رسمیت بشناسد؛ در حالی که با گذشت ده ماه از حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان تاکنون هیچ کشور آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.
اما شماری از کارشناسان به این باور هستند که روسیه به خاطر تقابل با غرب و مخصوصاً با امریکا در پی نزدیکی با طا-لبان است تا فشارها بر اتحادیه اروپا و امریکا را بیشتر سازد.
محمد زبید عالمیار آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید که موضوع به رسیمت شناختن طا-لبان از سوی روسیه موضوع تازه نیست، بلکه در گذشته گفت‌وگو میان مسکو و طا-لبان جریان داشته و از جانب دیگر روسیه نگران ظهور گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان است، به همین دلیل تلاش دارد تا به نحوی با طا-لبان تعامل کند.
عالمیار می‌گوید که از مجرای دیپلماتیک و قدرت طلبی کشورها در جهان به خصوص پس از حمله روسیه به اوکراین و وضع تحریم‌ها از سوی غرب، مقامات مسکو تلاش دارند تا روابط شان را با کشورهای آسیای میانه به خصوص افغانستان بیشتر بسازند به همین خاطر روسیه به نحوی می‌خواهد تا فشار ها را بر اتحادیه اروپا و امریکا با به رسمیت شناختن طا-لبان بیشتر بسازد.
این تحلیل‌گر روابط بین‌المللی می‌افزاید که ایجاد روابط میان طا-لبان و مسکو نیازمند تایید مقامات اسلام‌آباد است زیرا اختلافات میان طا-لبان و تاثیر پذیری بخشی از این گروه از پاکستان می‌تواند نقش اسلام آباد را تقویت کند.
این در حالی است که بعد از فروپاشی نظام سیاسی جمهوریت و حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان، تاکنون هیچ کشور حکومت طا-لبان را به رسیمت نشناخته است. غرب و مخصوصاً امریکا بارها تاکید کرده است که طا-لبان اگر به دنبال مشروعیت گرفتن از سوی جهان هستند باید حقوق‌بشر را رعایت کنند، حقوق زنان را تامین، کنند، حکومت فراگیر ایجاد کنند. با این همه طا-لبان مدعی هستند که تمام پیش‌شرط‌های کشورهای غربی از سوی این گروه عملی شده است.
عالمیار همچنان می‌گوید که طا-لبان تاکنون به نقض‌حقوق‌بشر و نقض حقوق زنان متهم هستند و هیچ کشور تاکنون بنا بر همین اتهامات حکومت‌ موقت طا-لبان را به رسیمت نشناخته است و اگر روسیه می‌خواهد طا-لبان را به رسمیت بشناسد در واقع به دنبال آن است تا فشارها بر اتحادیه اروپا و امریکا را بیشتر سازد.
از سویی هم اسماعیل ذکی عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان می‌گوید که بعد از شکست دور اول طا-لبان و حضور امریکا و ناتو در افغانستان، روسیه از آن روز تاکنون با طا-لبان روابطی دارد و هر از گاهی حضور ناتو را تجاوز می‌دانست.

سماعیل ذکی

آقای ذکی می‌افزاید که بعد از نشست دوحه روسیه تنها کشوری بود که طا-لبان را مشروعیت داد و از آنها به عنوان اپوزيسيون دولت پیشین دعوت کرد و در شرایط کنونی نیز مسکو برای تقابل با امریکا ممکن است طا-لبان را به رسمیت بشناسد.
او اما بحث تقابل با امریکا و اتحادیه اروپا را یکی از عوامل احتمالی به رسمیت شناختن طا-لبان از سوی روسیه عنوان می‌کند.
ذکی افزود که یکی از دلایل دیگر می‌تواند هراس روسیه از داعش باشد. هرچند طا-لبان گفته‌اند که داعش را در افغانستان نابود کرده‌اند، ولی با آن هم روسیه نگران قدرت‌گیری داعش است و می‌خواهد تهدید داعش را با امتیاز دادن به طا-لبان خنثی کند.
این در حالی است که طا-لبان بارها اعلام کرده‌اند که داعش در افغانستان از بین رفته است و دیگر تهدیدی برای افغانستان و جهان وجود ندارد. با این هم، برخی از تحلیل‌گران به این باور هستند که داعش عملاً در افغانستان در حال بازسازی خود است.
کشورهای غربی – به ویژه امریکا- برای به رسمیت‌ شناختن طا-لبان پیش‌شرط‌هایی تعیین کرده‌اند و با گذشت ۱۰ ماه از حاکمیت طا-لبان هیچ کشور حاضر نشده که آن را به رسمیت بشناسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا