آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تقرری‌ها و تبدیلی‌ها؛ کمپاین‌های پیش از وقت ارگ

تغییرات به وجود آمده در ساختار حکومت و بدنه نظام از جانب ارگ، خیلی غیر ضروری و در عین حال انتخباتی است. روند عزل و نصب در کابینه به شدت جریان دارد و موجب نگرانی تکت‌های رقیب آقای غنی گردیده است

بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، پس از اول جوزای سال پنجم، دوره کاری حکومت به پایان می‌رسد. چنانچه دیده می‌شود محمد اشرف غنی، نامزد دسته انتخاباتی«دولت ساز» به نقض قانون اساسی کشور ادامه می‌دهد. در این مورد کلی اعتراض وجود دارد که آقای غنی، هیچ گونه اعتنایی به این اعتراضات نکرده است. برعکس سخنگویان ریاست جمهوری با ادبیات خیلی تند و تیز، اعتراض نامزدان انتخابات و جناح‌های سیاسی را مسخره می‌کنند. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری دور جدید در ششم ماه میزان برگزار شود. از دیر زمانی است که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به عملکرد غنی و حضور وی در ارگ ریاست جمهوری اعتراض دارند. اگر وضعیت این گونه پیش برود که خیلی محتمل است، انتخابات ریاست جمهوری از جانب بسیاری از نامزدان و جریان‌های سیاسی تحریم شود.
نامزدان انتخابات به طور عمده روی چهار چیز تاکید دارند.
۱- شکل‌گیری حکومت سرپرست
۲-محدود شدن صلاحیت‌های آقای غنی
۳-عدم استفاده غنی از امکانات دولت برای انتخابات
۴- عدم دسترسی به کار کمیسیون‌های انتخباتی و مهندسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری
اما تا این جای کار آقای غنی در هیچ مورد کوتاهی نکرده است و همچنان به راه خودش ادامه می‌دهد. در خصوص محدود شدن صلاحیت‌های غنی، سخنگویان ارگ می‌گویند که آقای غنی براساس صلاحیت‌هایش به برنامه‌هایش ادامه می‌دهد.
اشرف غنی در ارتباط به بحث شکل‌گیری حکومت سرپرست یا موقت به کرات گفته که مخالف است و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. باری گفت که شکل‌گیری چنین حکومتی در کشورهای بیرونی طرح می‌شود.
هر چند اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخباتی فاش می‌کنند که ارگ در مسایل انتخاباتی دخالت می‌کند ولی آقای غنی بارها گفته که او به دنبال یک انتخابات شفاف است و در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت نمی‌کند. اتهام مهندسی کردن نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد.
استدلال نوینسده این است که تغییرات به وجود آمده در ساختار حکومت و بدنه نظام از جانب ارگ، خیلی غیر ضروری و در عین حال انتخباتی است. روند عزل و نصب در کابینه به شدت جریان دارد و موجب نگرانی تکت‌های رقیب آقای غنی گردیده است. به تازگی جان باس سفیر امریکا برای افغانستان، بار دیگر گفت که نامزدان نباید از امکانات بهره برداری انتخاباتی کنند. سفیر امریکا تلویحاً این حرف را به گوش اشرف غنی رساند. نیروهای سیاسی هم معترض‌اند که او از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌نماید.
بسیاری از وزارت خانه‌ها در حکومت کنونی از سوی سرپرستان رهبری می‌شود. بسیاری از نهاد‌های دولتی از آغاز چنین بوده است. حال که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، فرایند عزل و نصب در کابینه به شدت جریان دارد. به طور نمونه بانو شهرزاد اکبر به عنوان رییس کمیسیون حقوق بشر معرفی شد و سیما سمر نماینده ویژه ریاست جمهوری، وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‏الملل تعیین شد. جالب اینجا است که در کنار جابه‏جایی، آدرس‌های تازه هم خلق می‌کند. وزارت دولت در امور صلح ایجاد شده و رهبری آن نیز به دوش سلام رحیمی رییس پیشین دفتر آقای غنی است. حالا در کنار وزارت دولت در امور صلح، وزارت دولت در امور حقوق بشر هم عرض اندام کرده است.
ایجاد نهادهای تازه تشکیل خود از دلایلی محسوب می‌گردد که خبر می‌دهد نگاه اشرف غنی به امکانات دولتی و صلاحیت‌هایش انتخاباتی و کمپاینی است. ده‌ها مورد دیگر وجود دارد که نشان می‌دهد چنین است. در آستانه انتخابات و در بحران مشروعیت حکومت، غنی طوری عمل می‌کند که انگار انتخابات برگزار شده و ما در بطن یک حکومت جدید قرار داریم. خوب است که رییس جمهور جدید و حکومت جدید کابینه‌اش را معرفی کند و سروسامان دهد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا