آخرین اخبارامنیت و حوادثتحلیلسیاست

تقلب انتخاباتی؛ دشمن اصلی دمکراسی افغانستان

مشارکت در انتخابات قبلی از نظر تاریخی کم بوده است. سازمان ملل متحد آن را برای انتخابات سال ۲۰۰۹ حدود ۳۲ درصد تخمین زد، در حالی که هیچ رقم معتبری برای انتخابات سال ۲۰۱۴ در دسترس نیست

در حومه شهر کابل صدها کارمند دستگاه‌های بایومتریک را بررسی و دوباره بررسی می‌کنند – بخشی از تلاش‌های گسترده برای اطمینان از این امر که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اتهامات لکه دار نشود، چیزی که انتخابات گذشته را فاجعه بار کرد.
کارمندان جوان کمیسیون مستقل انتخابات در حال نهایی سازی تخنیکی آمادگی‌ها برای رأی گیری هستند که قرار است در ششم میزان برگزار گردد.
مشارکت و علاقه‌مندی برای کمیسیون انتخابات خیلی زیاد است، با توجه به این سئوال که حضور در چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از زمان فروپاشی طالبان حیاتی است و این که آیا این امر عادلانه و شفاف به نظر خواهد رسید یا خیر.
طالبان آشکارا تهدید کرده‌اند که روند رأی‌گیری را مختل خواهند کرد و در آخرین مورد در جریان کمپاین‌های محمد اشرف غنی، ۲۶ تن را کشتند.
مشارکت در انتخابات قبلی از نظر تاریخی کم بوده است. سازمان ملل متحد آن را برای انتخابات سال ۲۰۰۹ حدود ۳۲ درصد تخمین زد، در حالی که هیچ رقم معتبری برای انتخابات سال ۲۰۱۴ در دسترس نیست.
هر بار این روند با اتهامات بی‌نظمی – به ویژه در سال ۲۰۱۴ – لکه دار شده است.
صغرا سعادت سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفته است:« مردم به دلیل تقلب‌های جدی در انتخابات گذشته اعتماد و اطمینان خود را از دست داده‌اند. تاکنون، کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانسته‌اند اعتماد مردم را بازگرداند.»
بدون اعتقاد به چنین روندی، دشوار است بدانید که چرا رای دهندگان برای مشارکت باید زندگی خود را به خطر اندازند.
با این وجود، برنده قیمومت قوی برای مذاکرات آینده با طالبان نیاز دارد.
شورشیان همواره غنی را به عنوان «دست نشانده» واشنگتن می‌پندارند و اطمینان حاصل کردند که او از مذاکرات بین واشنگتن و طالبان به حاشیه برده می‌شود – مذاکراتی که راه را برای آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان باز می‌کرد.
در صورت انتخاب مجدد، غنی امیدوار است که دولت افغانستان را وارد این روند کند.
حوا علم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات اطمینان داده است:« این انتخابات متفاوت خواهد بود، زیرا ما روی قوانین و مقررات، رویه‌ها و سازوکارها برای جلوگیری از تقلب کار کرده‌ایم.»
وی افزوده است که ناظران از ۳۴ ولایت افغانستان طی روند جلب و جذب و با نظارت سازمان‌های مستقل مانند «تیفا» انجام شده است.
دستگاه‌های بایومتریک که امکان تقلب رأی دهندگان را بیش از یک بار جلوگیری می‌کند، در انتخابات جنجالی پارلمانی ماه اکتوبر سال گذشته استفاده شد، اما این دستگاه ها در دقیقه نود و در آخرین لحظه معرفی شد.
کارکنان آموزش نادیده با مشکلات فراوانی، از جمله کمبود چارچ این دستگاه‌ها رو به رو می‌شد که در نهایت نتیجه مبهم بود.
خانم نورستانی می‌گوید که این بار تمام اقدامات احتیاطی لازم صورت گرفته است – به ویژه، استادان از شرکت آلمانی به طور مستقیم به کارمندان کمیسیون انتخابات آموزش داده‌اند.
محافظت از رای دهندگان و مسئولان حوزه رای گیری، اولویت اصلی است.
همه ناظران انتظار دارند موج بیشتری از خشونت‌ها از سوی شورشیان صورت گیرد که می‌خواهند رییس دولت آینده را با دلسرد کردن حدود ۹٫۶ میلیون رأی دهنده برای رفتن به پای صندوق های رأی، تضعیف کنند.
نزدیک به ۵۰۰ محل رأی گیری هم اکنون به دلیل خطرات امنیتی از این روند خارج شده و این امر باعث می‌شود که ۴ هزار و ۹۴۲ سایت در سراسر کشور توسط ۷۲ هزار نیروی امنیتی محافظت شود.
مجتمع بزرگ کمیسیون انتخابات در واقع یک قلعه محکم است که دارای چهار پاسگاه امنیتی است و موانع زیادی برای عبور از آن دارد تا بازدید کنندگان بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.
زیر آفتاب فروزان، کارگران بسته‌های بوم را از موترها خالی می‌کنند – خیمه‌های بدون تجهیزات لازم که از آن به عنوان محل رأی دهی در مناطق روستایی استفاده خواهد شد.
هنگرهای فلزی خاکستری شامل عملیات‌های فنی می‌شود. زیر یکی از آن، صدها جوان دستگاه‌های بایومتریک را قبل از بسته بندی کردن داخل بکس‌های بزرگ آبی، بررسی و آزمایش می‌کنند.
در هنگر بعدی، مردان صنوق‌های آبی را با ورق رأی دهی مهر زده شده و ثبت نام رأی دهندگان و با مواد مختلف دیگر پر می‌کنند تا صحت آراء تضمین شود.
این موارد شامل جوهر نامرئی برای علامت گذاری کارت‌های ثبت نام رای دهندگان است، با این نشانه که فقط در زیر چراغ کوچک موجود در جعبه قابل مشاهده است. سپس، بوتل‌های پر از جوهر است که رأی دهندگان انگشت خود را با آن علامت گذاری می کنند.
فرید نادر یکی از ناظران با امیدواری می‌گوید:« این یک تغییر را به وجود خواهد آورد. جوانان به انتخابات اعتماد خواهند کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا