آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تقلب در انتخابات نهادینه شده است

آنچه در چند دور از روند انتخابات در کشور پیش آمده است به خوبی نشان می‌دهد که تقلب بزرگترین دشمن تحکیم دمکراسی در افغانستان است و درعین حال، در کمیسیون انتخابات به یک امر نهادینه مبدل شده است.


سومین دور از انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت برگزار شد. قرار است دور جدید انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده برگزار شود. انتخاباتی که چگونگی اجرای آن برای ثبات سیاسی و امنیتی کشور فراوان مهم است. کمیسیون انتخابات گفته که تقویم انتخابات ریاست جمهوری آماده است و با جریان‌های سیاسی نیز شریک خواهد شد.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل، از کمیسیون انتخابات خواسته که این نهاد، تقویم انتخابات ریاست جمهوری را تدوین کند.
تکت‌های انتخاباتی در آستانه شکل‌گیری است و تا حدودی می‌توان گفت که برخی از تیم‌های انتخاباتی مشخص شده است.
به طور مثال جناح انتخاباتی ایتلاف ملی بزرگ که متشکل از احزاب و جریان‌های سیاسی مطرح کشور است از چندی بدین‌سو سرگرم بحث در خصوص انتخابات ریاست جمهوری است.
جناحی که با استفاده از تجربه‌های انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته و حکومت وحدت ملی، تصمیم دارد برنده آزمون انتخابات باشد و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.
رسوایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ روشن ساخت که چگونگی اجرای انتخابات حیاتی‌تر از هر امری است. نهاد «تیفا» که از نهادهای ناظر بر انتخابات است، مدعی شده که انتخابات پارلمانی ( بدتر) از انتخابات ریاست جمهوری دور قبل انجام شده است. آنچه در چند دور از روند انتخابات در کشور پیش آمده است به خوبی نشان می‌دهد که تقلب بزرگترین دشمن تحکیم دمکراسی در افغانستان است و درعین حال، در کمیسیون انتخابات به یک امر نهادینه مبدل شده است.
پس از برگزاری انتخابات، اوضاع در صورتی وخیم خواهد شد که کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات این روند را مهندسی نماید و با انتخاب مردم بازی کند.
حکومت افغانستان، حامیان آن و کمیسیون انتخابات؛ بایستی شرایط را طوری فراهم بسازند که اعتماد از دست رفته مردم به کمیسیون و حکومت دوباره برگردد.
بعد از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، افکار عمومی کشور به این نتیجه رسیده است که برنده و بازنده انتخابات را، رای و صندوق مشخص نمی‌کند. این نوع طرز تلقی مردم از انتخابات واقعاً برای دمکراسی خطرناک است و اجازه نمی‌دهد که مردم قدرت حضور و رای شان را در انتخابات احساس کنند. مردم وقتی حس کنند که رای شان تعیین کننده نیست، بدون شک که نسبت به پروسه انتخابات بدبین می‌شوند.
در انتخابات ریاست جمهوری آینده، نباید اتفاقات دور گذشته ظهور کند. هر چند که فرصت زیادی برای برگزاری انتخابات باقی نمانده است، اما بهتر خواهد بود که حکومت و تمامی نهادهای مربوطه، گامی برای شفافیت سازی بردارند.
در عدم اعتماد سخت است که نسبت به نتایج انتخابات خوش‌بین بود. انتخابات یک رقابت است. بازنده و برنده آن را حمایت مردم و رای مردم تعیین می‌کند. نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، شایسته رفتن به ارگ است که مردم انتخاب کند.
کمیسیون انتخابات و هیچ نهاد داخلی و خارجی حق ندارد که خلاف خواست مردم تصمیم بگیرد. با این وجود، انتخابات ریاست جمهوری شانسی است است که شرایط بحرانی کشور به فرصت ارتقا یابد. این زمانی میسر است که تقلب در کمیسیون و انتخابات راه نیابد.
رییس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات بادغیس اعلام کرده که در بیشتر مراکز رای در این ولایت، صندوق‌ها به سود یک نامزد انتخابات پارلمانی پر شده است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا