آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانچینسیاست

تلاش افغانستان برای عضویت دایم در سازمان همکاری «شانگهای»

جانان موسی‌زی سفیر کشور در چین از تلاش‌های کابل برای کسب عضویت کامل در سازمان همکاری «شانگهای» خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دید، جانان موسی‌زی گفته است که اگر چه در حال حاضر افغانستان نقش ناظر را در سازمان همکاری «شانگهای» دارد، اما برای کسب عضویت دایم در آن تلاش می‌کند.
وی با اشاره به همکاری کابل در طرح‌ها، اهداف و مسئولیت‌های این سازمان و همچنین حمایت از اصول وساختار آن افزود: بدون شک هدف اصلی افغانستان از عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای همکاری و توسعه بیشتر این سازمان با همکاری نزدیکتر بین کشور‌های عضو آن است.
سفیر کشور در چین ابراز امیدواری کرد که افغانستان در کوتاه‌مدت بتواند به عضویت کامل این سازمان درآید.
موسی‌زی خاطر نشان کرد، عضویت هند و پاکستان در این سازمان در سال ۲۰۱۷ شرایط مناسبی در پی داشته و اکنون کابل خواستار بهره‌مند شدن از آن است.
این دیپلمات کشور معتقد است همکاری کشور‌های عضو این سازمان می‌تواند نقش موثری در رفع چالش‌ها و موضوعات حساس در منطقه ایفا کند.
سفیر کشور در چین تصریح کرد، کشور‌های عضو سازمان همکاری «شانگهای» به منظور مقابله با چالش‌ها و مشکلات منطقه در آینده، از امکانات یکسانی برخوردارند. از این رو، در چارچوب شرایط و مقررات همکاری‌ها در «شانگهای» اعضای این سازمان می‌توانند اختلافات موجوده، شامل تنش‌های مناسبات پاکستان و افغانستان را برطرف کنند.
گفتنی است که افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای در آمد و سه سال پس از آن، درخواست عضویت کامل را به این سازمان ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا